Jag hade inte problem med acne i tonåren, utan det bröt ut i 20-årsåldern. Jag behandlar huden med benzoylperoxid samt äter tetracykliner för andra gången. Jag har även använt dalacin kutan lösning i tre omgångar, samt differin i en omgång. Varken Dalacin eller Differin ger någon större effekt, men benzoylperoxid hjälper hyggligt och vid förra tetracyklinbehandlingen höll sig aknen borta i ungefär ett halvår. Nu undrar jag: 1. Brukar vuxenakne ge med sig med tiden? 2. Jag hör ibland att tillskott av zink, b-vitaminer och mycket vatten ska hjälpa mot akne. Har du haft patienter som vittnat om att det kan stämma, eller är det bara båg? På senare tid har man väl börjat omvärdera uppfattningen att akne inte har något samband med kosten? Jag är vegetarian, kan det medföra en ökad benägenhet för akne? 3. Kan akne förvärras av tvättmedels- eller kemikalierester i kläder och lakan? 4. Förvärras akne om huden irriteras, t ex av peelingkrämer eller stickiga eller hårda kläder och handdukar?
Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Skrivet av Anders Hallén...
1. Din akne startade lite senare än tonåren vilket är vanligt - akne är inte någon tonårssjukdom om än vanligast då. Även sen akne brukar läka ut, men det är alltid omöjligt att förutsäga när det sker. Man kan få en antydan genom att kontrollera om det finns långdragen akne i familjen.
2. Det saknas vetenskapliga belägg för att kosttillskott av olika slag skulle ha effekt. Inte heller torde din vegetariska kost spela någon roll.
3. Det krävs en urusel tvättmaskin för att det skall bli tvättmedelsrester kvar som spelar roll. Och i så fall ger de mer eksem-irritation än akne.
4. Irritation i sig ger nog inte mycket akne men kan bidra till att försvåra behandlingen, som i sig kan vara irriterande.
10 år 10 månader sedan
Sedan en månad äter jag tetracyklin (antibiotikum) och nu är det är ganska bra, men besvären är inte slut. Hur kan jag bli av med acne för gott? Jag behöver hjälp med det.
Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Skrivet av Christer Hjortsberg...
Acne är ett stort problem för många ungdomar. Det beror på den hastiga överproduktionen av speciellt manligt könshormon testosteron. Det gör att fettkörtlarna producerar mycket mer fett och kan inte tömma sig och i dessa bildas det nya bakterier. Du har fått ett bakteriedödande preparat och på så sätt löser sig problemet just när infektionerna är som värst. Men de återkommer. Det gör att du måste hålla huden ren och torr samt tömma dina fettporer. Om dina besvär blir alltför kraftiga finns det även preparat som är betydligt kraftigare - men det måste en läkare skriva ut. Det finns MYCKET litteratur på Apotek om dina besvär och detta är ett mycket vanligt problem på hudkliniker - som ju gärna hjälper dig med råd och anvisningar för att lindra dina besvär. Ring hudkliniken och boka tid, men besök också Apoteket och fråga efter informativa broschyrer.
10 år 10 månader sedan
Det var bra ett tag; sen blev det lite värre. Jag undrar om jag kan fortsätta äta 2 tabl 2 ggr/dag när jag är på solsemester? Kan jag sola samtidigt?
Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Skrivet av Anders Hallén...
Det framgår inte, men din ålder talar för att du behandlar acne. Dosen 2+2 antyder Tetralysal på 150 mg. I och för sig kan du fortsätta denna dos under solsemester - det är mycket ovanligt med solkänslighet orsakad av Tetralysal. Samtidigt är solen också acnebehandling, så pröva att halvera dosen till en kapsel morgon och kväll.
10 år 10 månader sedan
 

Veckans fråga

Vilket föredrar du - laga eller äta mat?

Nyhetsbrev

E-postadress