Depression & Ångest

Ångest - Maj-Liz Persson
Till Maj-Liz kan du ställa dina frågor inom ångestrelaterade sjukdomar.
Maj-Liz är docent och överläkare i allmänpsykiatri på BeroendeCentrum, konsultmottagningen vid Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge.

Fråga Doktorn

Ställ fråga!

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Hej Sara! Nu är det viktigt att du så snart som möjligt tar kontakt med någon som du kan tala med. Ta kontakt med rådgivare/sjuksköterska på den vårdenhet som du har närmast där du bor och att man får hjälpa dig att komma till läkare, psykolog eller kurator för att som vi säger komma på rätt vårdnivå.

3 månader 1 vecka sedan

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Hej Linus! I din ålder är det nog så att du precis är på väg att ha växt färdigt. Att man med tillväxthormon nu skulle kunna få dig att bli längre kan vi inte hoppas på när tillväxtplattorna som vi har i de flesta ben har blivit förbenade! När man börjar växa färdigt märker man först att fötterna stannat i tillväxt. Man skall tolerera den längd man har! Finner man däremot i tidig ålder en påtaglig brist på tillväxthormon vid underökning av tillväxten, kan man ge tillväxthormon. Detta skall skötas av barnendokrinologer. Det är ingen sjukdom att vara lite kortare i växten än genomsnittet så länge det inte handlar om att man är kortare än 150 cm! Att ge tillväxthormon till personer som inte har någon brist på tillväxthormon kan vara förenat med en hel del allvarliga bieffekter senare i livet.

4 månader 3 veckor sedan

Hej! Jag har mått dåligt till och från under 6 år. All ångest och depression är en plåga. Har prövat antidepressiva mediciner men inget har hjälpt. Vad skall jag göra? Kan inte ha det så här, att bara ligga i sängen är inget liv. Clarence, 60 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Hej Clarence! Har du prövat olika antidepressiva mediciner, skall man som behandlande läkare alltid följa upp hur det går och hur man mår. Vi har numera olika kombinationer av behandlingar, inte bara mediciner utan även behandlingar med samtal hos psykolog, kurator osv. Ta därför kontakt med tidigare behandlande enhet och berätta hur du mår och för att få en ny bedömning och behandlings-plan.

8 månader 1 vecka sedan

Hej! Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara? Mvh, Sandra 

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Ett besvärande tillstånd där man bör göra en basal medicinsk undersökning med att kontrollera blodprover, blodsocker och ämnesomsättningen. Sök för detta!

1 år 4 månader sedan

Jag äter medicin Paroxetin mot depression. Samtidigt tar jag naturmediciner: D-vitamin, K-vitamin, Memo Energy, som innehåller B12, folat och Ubikinon samt selen och zink. Jag är laktovegetarian och äter fisk ibland. Jag tar även flytande fiskolja. Jag tar även havtornskapslar mot torra slemhinnor. Hur fungerar dem tillsammans med Paroxetin? Måste jag minska eller sluta med naturmediciner? //Julia

 
Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Ju flera mediciner och tillskott man tar desto svårare är det att säga om det kan bli si eller så. Håller man sig till rekommenderad dosering och inte tar för mycket av tillskotten tror jag det går bra att ta Paroxetin samtidigt. Jag brukar dock säga till mina patienter, om man nu börjar med ”skolmedicinen”, att bara hålla sig till denna att par veckor innan man sedan försiktigt börjar med tillskotten igen ett efter ett, vecka efter vecka för att se om det då blir någonting som gör att man inte mår bra.

1 år 8 månader sedan

Vilken är den vanligaste behandlingen vid social fobi och vilka är dom vanligaste medicinera? Hur påverkar t.ex medicinen Zoloft (antidepressivt medel red. anm)? Blir man mer alert och glad av det? Man, 22

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Man erbjuds vanligen kognitiv behandling hos en beteendevetare eller psykolog, eventuellt i kombination med medicinering som exempelvis Zoloft. Har man dessutom en depressiv problematik blir man förstås gladare och framför allt klarar man av att konfronteras med sina fobier på ett bättre sätt.

2 år 4 månader sedan

Har jag Parkinson? Var med om en otäck fallolycka for ca 1 1/2 år sen. Nu har jag skakningar som kommer efter ett par timmars ansträngning. Efter en lång vila/sömn slutar det. Har fått för mig att Zopikon hjälper, Kan det vara riktigt? Annars tar jag Inderal full dos. Tacksam för svar, vet inte vad jag ska göra. Är handlingsförlamad / Mvh Daniel 31

Ångest - Maj-Liz Persson
Bild för Ångest - Maj-Liz Persson

Du bör gå till Din husläkare som får skriva en remiss till en Neurologklinik för en utredning och bedömning när det gäller frågan om Parkinsons sjukdom föreligger. Det kan ju också vara en följd efter Din fallolycka (att det blivit någon nervpåverkan). Inderal är ett bra läkemedel för att behandla skakningar. I första hand måste orsaken till detta utredas. Zopiklon är en insomningsmedicin, vilket tycks fungera bra för Dig. Dock bör man vara lite återhållsam med den och försöka att inte ta den varje kväll utan max. 2-3 ggr/vecka för att inte hamna i ett beroende av Zopiklon, för att över huvud taget kunna sova.

5 år 8 månader sedan

Hej, jag har en fråga. Nu det senaste så har jag väldigt lätt hamnat i chocktillstånd (det har hänt ca. 4 gånger den senaste månaden). Det har oftast berott på att jag har bilivit så arg så att jag helt plötsligt har börjat gråta och hyperventilerat och inte fått någon luft. Sen har jag varit nära på att svimma, och efteråt så rycker jag, eller skakar okontrollerat. Det är en otäck känsla, speciellt om det händer när ingen kan hjälpa mig. Jag gråter också väldigt ofta.. Flera gånger om dagen oftast och jag får lust att bli sur för ingen orsak. Det här är jobbigt för mig och jag vill gärna förstå varför jag beter mig såhär. Okej, jag hade varit tacksam för svar. Tack på förhand. Lovisa, 17 år

Ångest - Maj-Liz Persson
Bild för Ångest - Maj-Liz Persson

På Dina symtom så liknar det panikattacker som Du får. Du har kanske svårt med att kontrollera Dina impulser när Du blir arg och överreagerar vilket medför en panikattack. Jag skulle rekommendera Dig att ta kontakt med Din husläkare och beskriva dessa symtom. Det finns både bra läkemedel (ångestdämpande och/eller s.k. SSRI preparat) och även bra terapimetoder KBT, kognitiv beteende terapi) för att Du ska få bra hjälp för detta. Det kan även finnas någon annan psykiatrisk diagnos i botten men det är bra att börja just med att få hjälp för det akuta som oroar Dig.

5 år 8 månader sedan

Hejsan! Både jag och min man mår dåligt varje dag med illamående, huvudvärk, magont, yr eller snurrig i huvudet, trött och matt i kroppen. Vi sover dåligt och vaknar flera gånger per natt. Vi har samma symtomer och nu börjar detta bli jobbigt då de har varit så här flera månader. hoppas på ett snabbt svar. /Ingela 47

Ångest - Maj-Liz Persson
Bild för Ångest - Maj-Liz Persson

Om Ni båda mår både kroppsligt och psykiskt dåligt tycker jag att Ni ska gå till Er vårdcentral och be om hjälp. Om Ni äter mediciner kan det vara någon biverkan eller att medicinen inte är den rätta för just Er sjukdom. Sedan får husläkaren bedöma vilket som är mest angeläget att hjälpa Er med och behandla. Även terapi kan många vårdcentraler idag erbjuda.

5 år 8 månader sedan

Hej! Är det tekniskt möjligt att dö av sorg / Johan 28

Ångest - Maj-Liz Persson
Bild för Ångest - Maj-Liz Persson

Man pratar ju om "brustet hjärta" vid svår sorg . ”Brustet hjärta” eller Takotsubo (kommer från japanska ordet för bläckfisk). Hjärtmuskelinflammation är ett tillstånd som kan inträffa vid plötslig emotionell stress, som plötslig död av en nära älskad, en smärtsam skilsmässa etc. Det kan leda till akut hjärtinfarkt med dödliga kammar arytmier i hjärtat och en bristning i hjärtkammaren. Orsaken är inte helt klar, men flera mekanismer har föreslagits.

5 år 9 månader sedan

Veckans fråga

Brukar du rengöra din mobil och/eller ditt mobilskal?

Rengör båda regelbundet
18% (47 röster)
Rengör min mobil regelbundet
14% (35 röster)
Rengör mitt mobilskal regelbundet
4% (10 röster)
Det händer
24% (60 röster)
Sällan
20% (52 röster)
Aldrig
18% (47 röster)
Osäker/Vet ej
2% (4 röster)
Totalt antal röster: 255

Nyhetsbrev

E-postadress