Fråga Doktorn

Ställ fråga!
hejsan om man haft p-spruta i typ 11 år och sedan slutat med den och haft sex ofta nu i 3 år efter detta kan man inte bli gravid igen då jag är 46 år gammal och skulle gärna vilja ha ett barn igen om de skulle gå // rt (46år)
Redaktionen
Fertiliteten sjunker med åren och chansen att bli gravid vid 46 års ålder är inte så stor men kan variera från person till person.
Efter man slutar med p-spruta så kommer fertiliteten tillbaka efter ca 6-12 månader. Du och din partner kan söka en läkare som är specialiserat på infertilitet och göra en utredning av er båda.
8 år 9 månader sedan
Hej jag undrar på att börja med ppiller men är rädd att gå upp i vikt finns det något ppiller där risken är minimal? Tack Chanel (kvinna 15år)
Redaktionen
Enligt olika studier är det inte så vanligt att gå upp i vikt av p-piller. Neovletta är ett bra förstahands val av p-piller. Om du tycker din vikt påverkas och du äter som tidigare kan man byta sort.
8 år 9 månader sedan
Jag har ätit ppiller under en tid, tar de varje dag klockan nio. Det här är ingen komplicerad fråga egentligen, jag undrar bara om jag börjar äta ppillrena på morgonen istället, säg klockan åtta, kommer kroppen ställa in sig på att det ska vara så då? Ina (kvinna 15år)
Redaktionen
Ta din tablett på kvällen och sedan nästa på morgonen så ska det fungera bra.
8 år 9 månader sedan
När du ätit p-piller och sedan påbörjat dina sockerpiller för att få din mens och du har sex kan man bli gravid då? Undrar! (19år)
Redaktionen
En bra och vanlig fråga och som svar är att du är säker den veckan om du har tagit dina andra tabletter varje dag.
8 år 9 månader sedan
Hej! Jag har gått på p-pillret cilest i över ett år och trivts jättebra med det. Fick inga biverkningar. Jag slutade sen med dem i någon månad för att sedan börja med dem igen. Då började jag få finnar och det har jag haft nu under den månaden jag gått på dem sedan jag började igen. Brukar inte få finnar annars men nu kommer de hela tiden. Jag undrar om det kan ha att göra med att jag slutade och började igen och om det kan vara så att finnarna försvinner efter ett tag? Eftersom jag inte hade de här problemet under hela det året jag regelbundet åt Cilest. Bör jag fortsätta med dem några månader till för att se om finnarna försvinner? Johanna (19år)
Redaktionen
När man börjar eller slutar med sina p-piller kan man tillfälligt få mer acne. Cilest har fungerat för dig tidigare så fortsätt med dem och har det inte blivit bättre efter några månader så kan man fundera på om du ska byta p-piller sort.
8 år 9 månader sedan
Jag har precis börjat äta minipiller för att få min mens att minska/försvinna. Jag undrar vad som händer med äggen i mig. Om de inte stöts ut tillsammans med blodet. Vad händer då med alla ägg? S (kvinna, 16år)
Redaktionen
Vi föds med våra ägganlag och av p-piller och ibland minipiller så hämmas ägglossningen. Det betyder att äggstockarna ”sover” under den tiden du tar dina tabletter. När du sedan slutar med dina tabletter så kommer ägglossningen igång.
8 år 9 månader sedan
Hej! Jag har ätit p-piller (Novaletta 28) nu i 4-5 månader. I förra veckan tog jag fel piller- skulle börja på en ny karta och ta ett socker piller, men pga av stress så råkade jag ta det "vanliga" pillret. Är det "farligt"? Bör jag tänka på något särskilt? Jag har oxå vid vissa tillfällen glömt att det. Min gynekolog sa till mig att ta dom vid ungefär samma tid varje dag...men om jag glömmer...är det ok att ta det senare under dagen, eller bör jag hoppa över det? Cissi (kvinna 22år)
Redaktionen
I början på en Neovletta karta är det 21 hormontabletter och i slutet är det 7 sockerpiller. Om du tog en extra hormontablett, de bruna, så är det ingen fara men om du tog ett extra sockerpiller så kan du skydda dig en vecka.
Du har en glömskemarginal på 12 timmar och det ska inte gå mer än 36 timmar mellan två tabletter för att ha ett säkert preventivmedel. Om du har glömt en tablett så tar du den så fort du kommer ihåg även om det blir två tabletter på samma dag.
8 år 9 månader sedan
Hej jag började äta p-pillret Yaz för några dagar sen men jag får sån otrolig hemsk huvudvärk.Jag undra om det bara är för jag just har börjat äta dem( har inte ätit p-piller förut) eller skall jag prova någon ny sorts p-piller? Undrar (kvinna 18år)
Redaktionen
När du bara tagit p-piller några dagar är det svårt att säga om huvudvärken beror på dem. Det kan vara en biverkan men det kan även bero på så mycket annat. Om huvudvärken fortsätter så gå tillbaka till den som skrivit ut dem och diskutera eventuellt byte av preventivmedel.
8 år 9 månader sedan
Har ätit p-piller, Neonetta i snart 6 månader, har gått jättebra. Yog ett uppehåll över sommaren då jag inte hade ett förhållande. När jag påbörjade dessa i höst igen så avslutades inte mensen riktigt. De är ingen full mens, utan snarare flytningar med lite blod i. Bör jag sluta med p-pillrena och påbörja nästa period igen? Andrea (kvinna 25år)
Redaktionen
Ibland kan man få blödningar i början som går över av sig själv, så fortsätt och försök att ta dina tabletter regelbundet. Har du ny partner och haft samlag utan kondom tycker jag du ska gå och testa dig. Blödningar kan också vara ett symtom på klamydia.
8 år 12 månader sedan
Fick trionetta av gynekologen som sa att jag kunde fortsätta ta karta efter karta för att endast få mens 3-4 ggr om året, alltså göra uppehåll endast 3-4 ggr. När jag läste i packsedeln för tabletterna står det att om jag vill skjuta på mensen ska jag fortsätta med de 10 sista tabletterna på nästa karta. Vad är det som stämmer? Kan jag äta hela kartor efter varandra och endast göra 3-4 uppehåll per år för mens? PTO (Kvinna, 40år)
Redaktionen
Om du vill ta dina p-piller som din gynekolog föreslår så tycker jag att du ska byta sort till Neovletta. Det är samma hormoner i båda men i Neovletta är det samma mängd i varje tablett. Trionetta har tre olika nivåer på hormonstyrka vilket ger den rekommendation du läste.
8 år 12 månader sedan
 
 

Veckans fråga

Brukar du rengöra din mobil och/eller ditt mobilskal?

Nyhetsbrev

E-postadress