Ange ditt sökord

Annons:

Vad göra?

Hej.

Det är såhär att jag använde Stioxyl i 10 dagar men sen blev min hud så torr och fjällande att jag var tvungen att sluta i 3 dagar och sedan dess har jag använt den varje natt men ej på morgonen. Och jag tyckte att jag började se en förbättring men nu har det gått 3 veckor och 3 dagar sen jag börja använda den men nu har jag istället börjat få mer finnar och de blir bara fler.

Min situation är den att jag har perioder där jag får finnar vid kindbenen nära hårfästet. Dessa har ibland varit försvunna i flera månader men sen blossar de upp igen. De är stora och växer på varandra och efterlämnar senare ärr i form av märken och hårda knutor. Men annars har jag inte haft så mycket finnar förutom under mensen.

Men jag är nu orolig eftersom jag sen ca 3 månader började få tillbaks dem och nu får jag inte bara vid de ställena utan både på kinder, näsa, haka och panna. Dessutom har jag massor av täckta porer (sådana som är farligare än svarta porer eftersom de inte kan andas, sade en hudterapeut till mig) som liksom bara putar ut under huden på panna och kinder tills de blir röda och växer till finnar.

Detta är såklart väldigt jobbigt eftersom jag innan detta hade fått en jättefin hy utan några finnar förutom ärren och jag trodde att det skulle sluta eftersom jag nu är 18 år. Men nu bryter istället helvetet lös. Snälla, vad skall jag göra och vad hjälper mot mina finnar? Skall jag sluta med Stioxyl?

Ps. Tack för denna sida, den behövs verkligen nuförtiden då köerna till hudläkarna är månadslånga.

Det är troligen så att din akne är inne i en period av försämring trots din ålder. Ibland kommer tyvärr en besvärlig akne i denna ålder. Om försämringen inte är tillfällig bör du då kanske pröva mer aktiv behandling, vilket innebär både lokalbehandling och ev också tablettbehandling. Se tidigre frågor och svar om olika typer av behandling mot akne.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 15 oktober, 2003

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: