Ange ditt sökord

Annons:

Utsättningssymtom vid Stesolid

Jag har ätit Sobril och nu Stesolid i 9 år i små doser. Max 1 tablett 10 mg Stesolid till natten, oftast 5 eller 2,5 mg till natten. Ibland 4 dagar/vecka eller 1gång/vecka eller mer sällan. Undrar om utsättningssymtom och hur jag trappar ner för att sluta? Undrar också om yrsel/svimningskänsla kan vara en biverkan/utsättningssymtom? Har även en känsla i kroppen ibland när jag vaknar att kroppen (inuti) darrar (muskler är spända eller något). Det är svårt att förklara, kan detta vara en symtom? /Neta, 49

Nedtrappning eller utsättning av bensodiazepiner (den klass av läkemedel som Sobril och Stesolid tillhör) kan efter långvarigt bruk ge utsättningssymtom av den art du beskriver. En grundprincip vid nedtrappning av bensodiazepiner är att man trappar ut ett preparat i taget och att man gör det stegvis enligt ett schema. Du bör be den läkare som skriver ut dina mediciner om hjälp att göra en nedtrappnings/utsättningsplan.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 8 februari, 2012

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!