Ange ditt sökord

Annons:

Roaccutan

Hej Ylva! Jag har skrivit till dig tidigare och berättat om mina problem med acne. Har ätit Roaccutan i ca 3 år med några få kortare uppehåll och ett längre (6 mån) under mina första uppehåll fick jag tillbaka acnen ganska snabbt men under mitt sista tog det 6 mån innan de kom tillbaka. Började då med en liten kur på 10mg varannan dag och slapp problemen igen. Men efter ca 3 mån kom finnarna tillbaka(stora saker) och jag började behandlas med 40mg/dag. Det blev en stor skillnad efter ca 2 mån men nu har det gått 4 månader och det är hyfsat bra(inte helt dock) problemet är bara att varje vecka innan mens får jag massor med finnar i ansiktet och även några på kroppen. Roaccutan hjälper väl inte mot det här så jag undrar om det finns något annat man kan göra t ex kombination av Roaccutan och Diane? Eller kan det bara vara att jag borde sluta med p-piller? Har inte haft några problem med det här före uppehållet av Roaccutan... Tacksam för svar

Svar till signaturen Anna.
Jag vet tyvärr inte om kombinationen Roaccutan och Diane har bättre effekt än Roaccutan ensamt. Det finns nog ingen undersökning gjord om detta.
Däremot får du ju ABSOLUT inte sluta med p-piller under pågående behandling med Roaccutan. Du har fått noggrann information om att detta läkemedel kan vara fosterskadande och din behandlade hudläkare har försäkrat sig om att du har en säker preventivmetod annars skulle du inte fått denna medicin.
Ett alternativ kan kanske vara att sluta med Roaccutan och pröva Diane istället i samråd med din behandlande läkare.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 8 juli, 2002

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: