Ange ditt sökord

Annons:

Rätt läkemedel för mig?

Jag har till och från sedan 2006 varit deprimerad. Har testat ett flertal läkemedel; Fluoxetin, Cipralex, Sertralin, Venlafaxin. Venlafaxin var det enda som hjälpte, jag tog som mest 150 mg/dag. 1 år sedan slutade jag med medicinen för att jag mådde bra och för att jag fick biverkningar. 10 kg viktuppgång, extrem trötthet, orkade inte träna, trögtänkt. Depressionen är tillbaka, jag har nyss fått paroxetin utskrivet. Jag har tappat lusten för sex. Detta påverkar mitt samboliv. Så just nu ser jag inte ljuset i tunneln med denna medicin. Är det rimligt för mig att fortsätta med paroxetin? Varför skulle just denna medicin hjälpa, speciellt med tanke på att andra SSRI inte har hjälpt? Jag vill må bra, men jag vill inte gå upp i vikt, bli trött samt vara utan sexlust. Kvinna, 25 år

Du har för Din depression fått både SSRI(selektiv serotonin återupptagshämmare) (Fluoxetin, Cipralex, Sertralin) samt SNRI (serotonin noradrenalin återupptagshämmare)(Venlafaxin). Du har nu fått ett återfall i Din depression och nu fått ett nytt s.k. SSRI läkemedel(Paroxetin) med biverkningar i form av sexuell dysfunktion bl.a. Om Du enbart har kontakt med husläkare så be att Du får en remiss till psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Det finns nyare antidepressiva läkemedel med helt annan verkningsmekanism som t.ex. Valdoxan eller Voxra där de biverkningar som Du nämnt med viktuppgång och sexuell dysfunktion inte finns som biverkan hos dessa läkemedel.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 7 oktober, 2013

Liknande frågor

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja?

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara?

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons:

Vi skänker 2 kr till Cancerfonden för varje ny prenumerant!

Gratis nyhetsbrev – få senaste hälsonyheterna från DOKTORN.com direkt i din inkorg.