Ange ditt sökord

Annons:

Min oro sitter i

Är en kvinna på 74 år som har ätit antidepressiv medicin sen 2011 02 . Först fick jag citolapram sen Cymbalta under 2011 Sen fick jag Mirtasapin 45mg . men jag har lidit av svår ångest,och ätit sobril och stesolid Slutat på eget bevåg med dom Har ej ätit dom sen 201301. Men min oro sitter i Är rädd att ångesten skall komma . det gör den ibland.Men värst är oron, men detär ju en viss ångest också Tacksam för svar till Kerstin, 74 år

Citalopram, Cymbalta samt Mirtazapin är antidepressiva läkemedel som hjälper både vid depression och ångest. Man kan som tillägg till dessa läkemedel ge direkt ångestdämpande läkemedel som Sobril, Stesolid. Dessa sk bensodiazepiner ska man helst inte äta under långa perioder då det finns risk att man kan bli beroende av dem. Därför finns alternativ som Lyrica som har god effekt på just ångesten. Andra lugnande icke beroendeframkallande ångestdämpande läkemedel är Atarax och Lergigan.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 30 augusti, 2013

Liknande frågor

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja?

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara?

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons:

Vi skänker 2 kr till Cancerfonden för varje ny prenumerant!

Gratis nyhetsbrev – få senaste hälsonyheterna från DOKTORN.com direkt i din inkorg.