Jag är en tjej på 15 år och jag är cirka 168 cm lång. Jag väger 54 kg och tycker verkligen att jag väger för mycket. Jag har haft vissa perioder som jag inte har ätit något, bara druckit vätska, under cirka 2 veckor. Jag mår dåligt över min vikt och jag vill gå ner cirka 10 kg. Så fort jag äter något får jag ångest och mår dåligt över det. Jag försöker träna flera gånger i veckan, men eftersom jag ofta är sjuk så vill jag inte träna för mycket. Men jag undrar hur mycket bör jag egentligen väga? /Felicia, 15
Mår dåligt pga vikt
Din längd och vikt ger ett BMI (Body Mass Index) på 19,1 vilket är normalt, dock i nedre delen av normalintervallet, på gränsen till undervikt. Din ambition att gå ner 10kg är alltså inte något att rekomendera, utan skulle leda till att du blir klart underviktig. Din uppfattning om din vikt inger viss misstanke om du uppfattar din kropp på ett sätt som för tankarna till ätstörning. Jag tycker att du ska kontakt med skolsöterska, husläkare eller, om det finns på din ort, en ätstörningsenhet. Be om hjälp att ta de här kontakterna om du känner att du inte förmår själv.
Den här frågan handlar om:
Liknande frågor
Signatruren Orolig kvinna (19): Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att ni är mitt sista hopp… Jag lider av en extrem oro för min dotter som nu är 8 månader gammal:
Oron gäller BARA plötslig spädbarnsdöd och uppkom först då hon var 4 månader.
Signaturen Mommo (30) frågar:
Kan "inaktivitetsstress", t.ex depression pga arbetslöshet, orsaka utmattningssymtom, generell värk, apati, yrsel?
Är farligt att kombinera klozapin och alkohol?
(man 30): Är farligt att kombinera klozapin och alkohol. Hur lätt är det att man blir medvetslös med denna kombination?