Ange ditt sökord

Annons:

Ljus känslig

Hej!
Jag har ätit olika mediciner för min struma så som Thacapzol och Tiotil sedan januari 03. Mitt problem började när solen "kom" i Februari Mars någon gång.

Jag får röda utslag på de områden som kommit i kontakt med solen.
Det räcker med 1 minut ibland.
Händerna är numera ok (kanske härdade).
Jag har slutat äta dessa mediciner på grund av detta.

Det har nu gått mer än en månad och jag har fortfarande samma problem!
Kan det vara något annat? Jag har aldrig haft liknande problem!
Tar det så lång tid innan medicinen försvinner ut ur kroppen?

MVH Sara

Vid behandling med Tiotil finns beskrivet en speciell typ av ljuskänslighet som kan likna en så kallad kollagenos-sjukdom (SLE). Det kan ta längre tid än en månad innan dessa symtom försvinner men de försvinner så småningom.

Det mest troliga är väl samband med din medicin då dina besvär kom precis under behandligen.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 21 juli, 2003

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: