Ange ditt sökord

Annons:

Kortison – biverkningar

Hej! Jag har behandlat min lindriga psoriasis i ansiktet till och från med kortison sedan jag var 19, nu är jag 24. Biverkningarna är att huden blivit: väldigt känslig, tunnare, lättirriterad (klåda & sveda) och blodkärlen börjar synas alltmer. Psoriasisen har blivit bättre och jag tar nu endast kräm (hydrokortison) var 3-4 dag. Min fråga är: kan huden hämta sig och bli frisk igen eller går det bara utför nu? Finns det någon kräm som kan hjälpa huden att bygga upp sig själv? Hudkirurgi? mvh

Hej!
Hudförtunning är en känd biverkan av kortison, och särskilt ansiktet är känsligt. Du bör söka hudläkare för bedömning, eftersom detta också kan röra sig om tex rosacea, som har en särskild behandling (rosacea kan man också få av kortisonsalvor). Det finns beskrivningar av att A-vitaminsyrekrämer, kan ha viss förbättrande effekt på kortisonförtunnad hud.
FN

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 10 september, 2003

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: