Ange ditt sökord

Annons:

Atopiskt eksem.. valkig hud

Jag behöver berätta lite om min 'eksemhistoria' för någon opartisk eftersom alla jag känner vet hur jag har haft det till leda.

Jag fyller 19 år nu snart i maj och har haft atopiskt eksem ända sedan jag var mycket liten. Fast på den tiden var det bara lite vaga rodnader på arm- och knäveck. Problemet förvärrades till något mycket, mycket värre då jag började utveckla allergier mot bland annat ägg och hasselnötter i 11-12årsåldern (hade aldrig haft allergier innan, men fick det efter penicillinkur på penicillinkur).

Jag var ett vackert barn, kan inte förstå att jag är samma person som på korten från när jag var liten. Kan knappt se på foton längre eftersom det känns så hårt att se sig själv med vacker hy i ansiktet (problemen i ansiktet känns värst att handskas med förstås, det syns ju utåt). Har alltid velat vara någon som andra skulle finna vacker, men hyn har gjort mig osäker och jag kan själv inte tänka mig att någon skulle kunna tycka att jag var det utan att tänka på mig som 'tjejen med eksemen'.

Mina eksem har fört mig till sjukhuset tre gånger. Nu är det två år sedan jag låg inne senast. Om man jämför dagens ansiktshy (det är den jag vill fråga om nu) med hur den såg ut när jag var 15-16 så är det en klar förbättring. Men jag är bitter över det faktumet att nu när jag äntligen nästan föst undan eksemen och hållit det relativt borta så finns ärren kvar och hånar mig. Min hudläkare talar om Roaccutan. Jag vill hudpeela mig men han säger att jag är för ung för det, att det kan komma upp ny problemhy efter peeling om man är för ung. Vilket han förmodligen har rätt i.

Jag har ett par hudförtjockningar i ansiktet, den värsta sitter i pannan precis mellan ögonbrynen som gör att jag knappt kan se mig i spegeln utan att skyla pannan. Får världens rynkor när jag rynkar pannan numer, hade inte alls så förut. Just pannan kunde jag stå ut med förr. Andra säger att de inte märker det, men jag gör det desto mer och har t om lång lugg nu för att slippa se det. Jag använde Elocon i pannan under ett par månader i förra året och antar att det var det som skapade 'valkarna'. Hur ska man göra för att få bort det? Fungerar någon sorts peeling för förtjockningar? Jag tänker på det nästan hela tiden, det är egentligen mest tevespel och musik som får mig glad nuförtiden. Gråter ofta vilket inte direkt förbättrar något. (Funkar Roaccutan på blandhy?)

Hej!
Om jag förstår ditt brev rätt så har din hudläkare föreslagit Roaccutan. Det är ju en stark medicin mot besvärlig acne. Därför är det lite svårt att förstå vad de hudförtjockningar du skriver om, beror på rent medicinskt. Du själv relaterar dem ju till dina eksem, och skriver om ärrighet. Eksem och eventuella ärr efter eksem (mycket ovanligt!) behandlas definitivt inte med Roaccutan. Det är inte heller troligt att hudförtjockningen har med kortisonsalvan Elocon att göra. OM man får biverkningar av kortison efter lång tid, så är det hudförtunning och inte -förtjockning som uppstår.
Det låter också i ditt brev som om du lider väldigt av hudproblem som kanske omvärlden inte märker så mycket. Efter en lång tid av hdusjukdom är det lätt attt bli lite "fixerad" vid huden och din självuppfattning har ju blivit påverkad av eksemen. Påverkan på din självkänsla sitter kvar även när du nu är ganska bra i huden. Du måste ju nu "lära om" och inte längre se dig själv som en person med väldigt mycket eksem, "tjejen med eksemen" som du själv skriver.
Det går inte att ge några patentråd om din hud, men jag tror att du skulle ha nytta av att diskutera det hela med en hudspecialist som du har förtroende för. Kanske även diskutera med en kurator, vilket brukar gå att ordna vid landets hudkliniker på sjukhusen.
FN

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 29 april, 2005

Liknande frågor

Hud & Hår

Kan jag göra något mot fett hår?

Jag är 26 år och har under de senaste månaderna fått väldigt fett hår, även fast jag tvättar det regelbundet och försöker ha bra schampo osv. Nu när vi rör oss mot kallare dagar och man har mössa ofta vill jag verkligen få bukt på detta. Finns det något kosttillskott eller vitaminer jag kan ta för att mitt hår ska bli mindre fett?

Hud & Hår

Frågor om rosacea

Hej. Har lite funderingar över min rosacea. Tar Prednisolon 7,5 mg dagligen för min RA ca 2 år. Har det någon påverkan på min rosacea? Tycker den har blivit sämre de sista månaderna, med mera klåda och sveda. Har också fått sveda på läpparna. Kan man få det av rosacea?

Djurens hälsa

Loppor av hunden?

Hej! Jag har en fråga om kliande utslag. Allt började med att min hund fick loppor och bett på kroppen. Betten blev till rödlila ärr på huden.

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!