Ange ditt sökord

Annons:

acne efter roaccutanbehandling

Jag har haft svår acne sedan tidiga tonåren med finnar och bölder över hela ansiktet, bröstet och ryggen. Givetvis även stora porer, äckligt fett hår och hy. Ingen behandling har bitit. För två år sedan gick jag dock igenom en roaccutanbehandling och rubbet försvann. Finnarna började dock komma tillbaka så snart medicinens verkningar avtog (efter ca 3 - 4 månader). Jag är nöjd med behandlingen eftersom jag blev av med de smärtsamma bölderna som alltid blodade ner kläder och framförallt lakanen. Jag har också mycket färre finnar nu än före behandlingen. Men jag kan inte sticka under stol med att jag gärna skulle vilja ha en rimligt slät hud utan stora porer, fettöverskott och finnar. Vad kan jag göra? Har läst i FASS att det finns ett medel mot fet hud och finnar som heter Diane (som samtidigt fungerar som p-piller) som kan hjälpa. Jag ska beställa tid hos gynekolog eftersom jag har tröttnat på mina mycket oregelbundna menstruationer och då kanske man kan slå två flugor i en smäll? P-piller är väl vad som brukar skrivas ut mot mensrubbningar också. Förutom acnen och min oregelbundna mens är jag frisk. Eftersom roaccutanet inte hjälpte fullt ut är det kanske hormonerna som det är fel på? Jag fick mensen när jag var 9 år och är därför rätt kort: 1,58 m. Dessutom har jag mycket stora bröst (75 E) och kommer troligtvis att göra en bröstförminskning för att bli av med smärtorna i axlarna och andra problem.

Svar till signaturen Carro.
Roaccutan är ett mycket bra läkemedel mot svår acne. Man vet nu av erfarenhet att 20-30% av patienterna inte blir helt bra efter en behandlingsomgång utan behöver ytterligare en behandlingsperiod. Mitt förslag är därför att du tar kontakt med den hudläkare som tidigare givit dig behandling och diskuterar detta alternativ. Diane är ett relativt nytt läkemedel för behandling av medelsvår acne och anses nog inte lika effektivt som Roaccutan men väl värt att pröva.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 11 juli, 2001

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: