Ange ditt sökord

Annons:

Acne av p-piller

Jag är en 30-årig kvinna som efter att fått barn fick p-pillret Primolut-nor utskrivet av en läkare. Har problem med endometrios och dessa p-piller skulle göra att mensen försvann. Av dessa p-piller har jag dock fått en fruktansvärd acne i ansiktet. Acnen kliar och svider och jag ser hemsk ut, med stora inflamerade bölder på panna, kinder och haka samt hårbotten. Jag fick rådet att sluta med p-pillren så att huden skulle "stabilisera" sig men efter 3 månader utan Primolut-nor hade fortfarande inte någon förbättring skett. Läkaren skrev sedan ut ett p-piller som heter Yasmine och sade att dessa piller skulle kunna hjälpa mot min acne. Har dock ätit dessa i två månader utan att märka någon skillnad. Jag känner mig olycklig över det här och undrar om det finns någon annan behandling som kan hjälpa mig att få tillbaka den hy som jag än gång hade.

Yasmine kan förbättra akne men som vid all hormonbehandling vid akne tar det lång tid innan effekten kommer. Om du kan så fortsätt med denna behandling så ses nog en förbättring efter 4-5 månader. Ett annat alernativ är tablettbehandling med tetracykliner.
Läs tidigare frågor och svar om behandling vid akne.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 10 november, 2003

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: