Vitamin B5 vid acne?

Vitamin B5 vid acne?

Vitamin B5 vid acne?

(kvinna 24 år): Jag har på sistone fått besvär med akne på ett sätt som jag inte haft sedan tonåren, om ens då. Är nu 23 år. Misstänker att aknen kan ha något att göra med att jag slutat med p-piller efter 2-3 års knaprande. Aknen kommer helt klart inifrån, främst i form av knutor som jag är rädd ska orsaka ärr, och kan inte avhjälpas med diverse salvor (t ex Basiron och Epiduo). Nu har jag läst om behandling med vitamin B5 som ska ha samma effekt som Roaccutan vad gäller att minska produktionen av sebum. Vad finns det för risker eller negativa aspekter med att äta stora mängder B5 mot akne? Finns några biverkningar man bör vara uppmärksam på?
Doktor Anders Hallén svarar: Att vitamin B5 skulle ha effekt vid akne finns mig veterligen ingen vetenskaplig dokumentation för. Ditt p-pilleruppehåll kan säkert spela roll. Men ibland kommer akne senare i livet – någon tonårssjukdom i egentlig mening är det inte. Jag tycker du skall söka hjälp; effektiv behandling finns och Roaccutan är inte det enda.
Teman: 
 

Veckans fråga

Har du drabbats av influensan än i år?

Nyhetsbrev

E-postadress