Ange ditt sökord

Annons:

Vill trappa ned från mina antidepressiva mediciner – vad gör jag först

Hej! Jag vill börja trappa ner mina antidepressiva mediciner venlafaxin och lamictal för att så småningom sluta. Mina fråga är, borde jag börja med att trappa ner en av medicinerna först eller båda? Eller vad tycker du? Jag är mitt i ett psykiatri system som inte fungerar, att få läkartid är näst intill omöjligt så det är därför jag skriver till dig. Min nuvarande dosering är 50mg lamictal/dag och 75mg venlafaxin/dag. Tacksam för svar Mvh Elin, 27

Det viktigaste när man äter både stämningsstabiliserande läkemedel som Lamictal och antidpressiva läkemedel som Venlafaxin är att man inte på eget bevåg slutar med medicinerna. Det måste en specialistläkare i psykiatri hjälpa Dig med. En grundprincip är att trappa ner ett preparat i taget och då Venlafaxinet i första hand och behålla Lamictal. Det bör ske långsamt och stegvis och beror på hur Din sjukdomsbild ser ut, t.ex. hur länge Du haft Din sjukdom och hur många depressiva episoder Du haft. I Ditt fall måste Du boka en tid till specialistläkare i psykiatri och vårdgarantin gäller för alla.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 10 augusti, 2012

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!