Ange ditt sökord

Annons:

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Hej Linus! I din ålder är det nog så att du precis är på väg att ha växt färdigt. Att man med tillväxthormon nu skulle kunna få dig att bli längre kan vi inte hoppas på när tillväxtplattorna som vi har i de flesta ben har blivit förbenade! När man börjar växa färdigt märker man först att fötterna stannat i tillväxt. Man skall tolerera den längd man har! Finner man däremot i tidig ålder en påtaglig brist på tillväxthormon vid underökning av tillväxten, kan man ge tillväxthormon. Detta skall skötas av barnendokrinologer. Det är ingen sjukdom att vara lite kortare i växten än genomsnittet så länge det inte handlar om att man är kortare än 150 cm! Att ge tillväxthormon till personer som inte har någon brist på tillväxthormon kan vara förenat med en hel del allvarliga bieffekter senare i livet.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Liknande frågor

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Hjälp mot ångest och depression

Hej! Jag har mått dåligt till och från under 6 år. All ångest och depression är en plåga. Har prövat antidepressiva mediciner men inget har hjälpt. Vad skall jag göra? Kan inte ha det så här, att bara ligga i sängen är inget liv. Clarence, 60 år

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Hej! Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara? Mvh, Sandra 

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!

Hej och välkommen till DOKTORN.com

Vi kan nu stolt presentera flera nyheter på sajten. Vi vet att du kommer att känna igen DOKTORN samtidigt som nyheterna ger dig ännu fler möjligheter. Vill du läsa mer om vad nyheterna innebär gör du det på doktorn.com/faq

Enkät om antibiotikaanvändning

Hur ser du på antibiotika? Svara på 6 snabba frågor – tar 1 minut!

Till enkäten