Ange ditt sökord

Annons:

Problem med sexlusten

Jag träffar sedan en tid en kille som äter Paroxetin Hexal och är lite orolig. Vi har inte direkt pratat om detta, men det är ingen större hemlighet då jag kunnat hitta kartor med preparatet liggande framme.
Han är otroligt trött, och det kan många gånger vara svårt att få någon reaktion, då han mest verkar likgiltig inför allt. Hans sexlust är med jämna mellanrum väldigt liten då han sällan kan få utlösning. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, hur kan jag hjälpa till? Är detta ett preparat man brukar äta under en längre period? Malin (23år)

serotoninpåverkade typ (SSRI), är att man bedömts ha en depression.
Trötthet är ett vanligt och typiskt symtom på depression så det kan hos din kille mycket väl ha sin orsak i tillståndet som ska behandlas och inte i medicinen. Att du också nämner den uttalade likgiltigheten talar starkt för att det är hans depression som är problemet, den kanske behöver behandlas bättre? Sexlusten kan påverkas av SSRI-behandling men kan också vara en del av depressionen. Svårighet att få utlösning är däremot en typisk läkemedelsbiverkan och försvinner om man sänker dosen eller sätter ut medicinen. Rekommenderad behandlingstid vid en enstaka depression (dvs man har inte haft depression tidigare) är 6 mån. Har man haft depressioner tidigare förlänger man behandlingstiden. Jag skulle föreslå att du på ett icke dömande sätt berättar att du sett att han medicinerar och frågar honom om det är något han vill prata om.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 18 april, 2011

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!