Ange ditt sökord

Annons:

Konstant besvär av atoptiskt eksem

Hej!
Jag har varit diagnostiserad atopiskt eksem så länge jag kan minnas. Jag har under de senaste åren i princip aldrig varit symptomfri. Eksem(1) uppträder främt på på armar, vader, i ansiktet, på öronen och kring midjan (ibland en liten bit upp på ryggen). Jag brukar även få eksem(2)i knävkecken, armvecken och lite sporadiskt här och där. Eksem(1) skiljer sig ganska mycket från eksem(2)- som brukar vara ett relativt stort område på huden som får rodnad samt små, kliande prickar som kan uppstå på bara ett par timmar (dessa ser ut som jag tänker mig att böjveckseksem ser ut). Vid behandling med Flutivate på dessa brukar de försvinna redan efter bara ett dagar och det kan dröja väldigt länge innan de kommer tillbaka. Eksem(1) däremot brukar ofta börja med en lätt upphöjnad i huden som kliar väldigt mycket. Känns ungefär som ett litet myggbett. Efter några dagar (trots behandlig med Flutivate) har eksemet blivit större och fått en liten sårskorpa, huden just runtomkring brukar bli rosa. Sen ökar det lite i storlek eftersom. Själva såret brukar dock inte bli mycket större än kanske en 10-öring. Men det kan ta flera veckor (ibland flera månader) innan dessa försvinner. Oftast är det alltid något ställe på kroppen som är drabbat. I ansiktet brukar jag få utslag som vätskar väldigt lätt. Det är en slags genomskinlig vätska som bildar en lätt gul, genomsknlig, stelnad droppe (droppar), men dessa försvinner relativit fort efter behandling med Flutivate eller hydrokortison (beroende på hur "dåligt" eksemet är) Varför vätskar eksemen främst i anskitet? Ett problem som jag har är att utslagen kommer tillbaka nästan direkt jag avslutar behandligen med Flutivate, trots att jag gradvis dragit ner på doseringen efter att eksemet har försvunnit. Ofta brukar jag fortsätta behandligen med hydrokortison för att eksemen inte ska komma tillbaka lika fort. Men de kommer ändå tillbaka och jag måste börja om med Flutivate-bahandlingen. Jag börjar bli oroad över att all denna långvariga kortisonbehandlig kan få tråkiga bieffekter. Jag undrar även om dessa två eksem jag försökt beskriva kan vara två olika hudsjukdomar? Sen så undrar jag om du kan ge mig något råd om vad jag ska göra för att inte ekseman ska komma tillbaka så fort. Jag har provat behandling med Propyless utan större framgång samt ljusterapi, vilket fungerat bra, men efter en tid har effekten försvunnit.
Jag har, som du säkert förstår, varit till läkare pga. dessa problem, men besöken har känts stressiga, jag har känt mig ställd och aldrig lyckats förklara mig vidare och läkaren har snabbt blivit av med mig genom att skriva ut någon slags kortisonkräm och mjukgörande. Så nu när jag fått ta god tid på mig att förklara mig kanske du kan hjälpa mig bättre.

Mvh,

ps. Vet du om det finns forskning som visar att det kanske kan bli möjligt att bota atopiskt eksem i framtiden? ds.

Hej!
Din fråga är ju som ett brev med en bra beskrivning av hur besvärligt det kan vara att ha eksem. Förstås kan jag inte per mail lösa situationen, men här några reflektioner.

1. DU har mycket att berätta om ditt eksem och bör försöka tala om det så att någon läkare kan lyssna ordentligt en gång (det finns många läkare som kan det! men hudkliniker och mottagningar kan vara lite ruschiga ibland). Be om ett nytt återbesök eftersom du känner att du inte fått ställa dina frågor klart!

2. Det är troligtvis samma eksem, men huden ser ut och fungerar olika på olika ställen, olika tjocklek, olika antal talg- och svettkörtlar, olika nötning, solexposititon etc.

3. Vätskningen i ansiktet kan bero på att eksemet varit infekterat. Det är välkänt att bakteriemängden minskar av "bara" kortison vid eksem (alltså utan antibiotika).

4. Flutivate är en sk stark kortisonkräm/salva, men inte starkast. Även inom gruppen starka (grupp III) finns det starkare tex Betnovat och Elocon. Kanske behvöer du gå upp i dos. Det är också vid ansiktseksem som de nya medlen Protopic och Elidel, kan vara extra bra. De innehåller inte kortison, du kan fråga din hudläkare om dem. Att eksemen kommer fort tillbaka kan bero på att krämen är lite för svag.

5. Forskning: Visst finns det forskning och medel för lokalbehandling blir allt effektivare. Men "bota" permanent, är vi tyvärr långt ifrån idag.
FN

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 17 mars, 2005

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: