Ange ditt sökord

Annons:

Eksem – vit fläck på benet efter kortisonbehandling

Hej!
I somras hade jag problem med eksem på benet och använde kortisonsalva en gång under solsemestern. Nu flera månader efteråt ser jag att hudpartiet blivit vitt medan resten är lite brunare. Har försökt med peeling, utan att lyckas. Vad ska jag göra för att få bort fläcken?

Hej!
Vitheten är sannolikt sk postinflammatorisk hypopigmentering, dvs minskad bildning av pigment i ett område efter en inflammation. Mekanismen bakom detta är inte helt klarlagd. Det är knappast troligt att engångsbehandling med kortisonsalva, skulle skada huden på detta eller något annat sätt. Pigmentet brukar komma tillbaka i områden med postinlammatorisk hypopigmentering, om de inte är ärriga.
FN

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 19 oktober, 2003

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: