Ange ditt sökord

Annons:

Blodtrycksmedicin och känslig hud

Hej!
Jag är kvinna, 49 år och äter sedan i höstas Selen och Plendil för högt blodtryck. Nu är blodtrycket för det mesta omkring 80-90.

Men - jag får ett par timmar efter medicinen (särskilt) Plendil röd och hettande hud. Jag har tidigare fått diagnostiserat att jag har dermografi - urtikaria. Jag har hela mitt liv varit känslig i huden - kan inte klia mig med ett drag förrän huden sväller upp, hettar och det blir svullna röda streck i huden. Jag har lärt mig leva med detta och kliar mig inte - så jag kan inte säga att jag lider av det. Jag medicinerar ej mot detta.

Men sedan Plendil sattes in så är jag besvärad. Kan ej snart vara bland folk. Jobbar som lärare. Nu tar jag medicinen på eftermiddagen så jag är mest hemma. Det som känns värst är att läkaren skriver ut blodtrycksmedicin utan att "gå igenom" mig och min kropp. Han frågade nästan ingenting om mig.

Min fråga är: är jag extra känslig för dessa mediciner som ju faktiskt har biverkningar med värme och hettande hud? Hänger det ihop med min tidigare konstaterade känsliga hud? Vad kan jag göra? Jag är extremt rädd för att ta mediciner i onödan så helst vill jag ha bort dem igen. Ska jag byta? Men jag är rädd för att experimentera för mycket. Tacksam för svar

Svar till signturen Kicki.
Plendil kan som biverkan ge just hetta och rodnad hud. Jag tycker därför att Du skall be din läkare att få byta till annan typ av blodtrycksmedicin med annan verkningsmekanism.
Jag tror inte att dessa symtom blir värre för att Du också har en fysikalisk typ av urticaria som kallas tryckurticaria. Dessa besvär kan bli bättre med regelbunden förebyggande behandling med antihistamin.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 28 april, 2001

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons:

Vi skänker 2 kr till Prostatacancerfonden för varje ny prenumerant!

Gratis nyhetsbrev – få senaste hälsonyheterna från DOKTORN.com direkt i din inkorg.