Ange ditt sökord

Annons:

Blir jag van vid sobril?

Jag har enligt min läkare haft Ångest länge...under många års tid.Det började med en massa olika symptomer som huvudvärk,värk på olika ställen av kroppen,känselbortfall,högt blodtryck,oroligt hjärta,tinitus m.m.Av alla dessa symtomer har jag nu en stor ångest.Jag tar 150mg seloken för blodtrycket samt 2 Sobril dagligen på 10 mg st.Jag avskyr att behöva äta Sobril men tar jag ingen så blir jag alldeles konstig och yr.Värken i kroppen och känselbortfallen finns kvar men sobrilen tar bort den värsta ångesten.Enligt min läkare finns det inte mycket att göra...??Risken är väl att jag blir van vid Sobrilen och får ta högre och högre dos...?Vilket jag är orolig för då jag har blivit väldigt irriterad och ilsken.. M (kvinna 48år)

Jag förstår att du lider mycket av ångest men beskrivningen är tyvärr för knapphändig för att jag ska kunna ge något konkret svar eller råd. Ångest är ett vanligt symtom vid många olika sjukdomstillstånd, inte minst som en komplikation till hjärt och lungsjukdomar. Ångest är också ett vanligt symtom vid depression. Det som skulle kunna föra frågan framåt är att din läkare tillsammans med dig undersöker om du lider av depression eller möjligen något ångestsyndrom (Paniksyndrom, Generaliserat Ångestsyndrom).

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 10 februari, 2011

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!