Ange ditt sökord

Annons:

Lindra sjösjuka

Hej! Hur lindrar jag min sjösjuka på bästa sätt? Min familj och jag ska ut med båten i över en vecka så jag skulle behöva något som verkligen funkar. 

Tack /Linda

Hej Linda, Det finns ett receptfritt läkemedel, postafen som innehåller antihistaminet Meklozin. Meklozin dämpar signalerna från balansorganen och får på så sätt effekt mot åksjuka. Du tar 1 tablett 1 timme före resan och därefter var 12:e timme om resan varar längre än 12 timmar. Postafen kan dock ge nedsatt reaktionsförmåga och trötthet. Det finns också ett tuggummi som heter Calma som alternativ. Den tas 15-30 minuter innan resan och effekten sitter i 3-6 timmar. Försök att vara utvilad inför resan och undvik fet mat och alkohol både före och under resan. Försök att sitta i mitten av båten, där det gungar minst.

Nahid Månnsson

Liknande frågor

Rörelseapparaten

Vad kan jag göra åt stela leder?

Jag upplever att jag blivit så stel i leder och muskler. Det känns trögt, framför allt i benen när jag går. Jag har inte ändrat något i mina kost- eller motionsvanor, som jag anser vara tämligen sunda. Behöver jag kanske ta något tillskott av något som finns receptfritt eller bör jag uppsöka läkare?

Mage & Tarm

Stressmage som svullnar upp

Kan fetaost ge tarmsymtom i form av slemmig diarré? Hade ätit en del de senaste dagarna, haft förstoppning ett par dagar, och när jag vaknar på morgonen rinner det gult, nästan genomskinligt slem ut och det är mycket luft i tarmen. Hur kan man för övrigt förebygga att tarmen stannar av på jobbet? Jag har det stressigt på jobbet och har ofta svårt att hinna med toalettbesök. Ofta känner jag inte ens att jag behöver gå på toaletten, och mot slutet av dagen har min mage svullnat upp så jag liknar en gravid. Kanske borde jag sluta med kaffe? Det har en god laxerande effekt på mig när jag är hemma, men jag är rädd att jag förstör tarmens egen förmåga att arbeta genom att den laxerande effekten är så kraftig?

Kvinnans hälsa

Muntorrhet av klimakteriet

Jag har sedan 6 månader kommit i klimakteriet och har flera olika biverkningar av det, men det värsta tycker jag är muntorrhet! Har provat allt receptfritt, vill inte äta östrogen! Jag blir nästan tokig av denna hinna i munnen. Vad ska jag göra och finns det något som lindrar mina besvär? Jag har ingen livsgnista kvar.

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: