Ange ditt sökord

Annons:

Jag känner mig nere under hösten

Hejsan. Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel! Hälsningar, Ebba

Kvinna, 64 år

Hej Ebba,
De flesta med årsbunden depression får besvär under mörka tider. De flesta människor som äter en allsidig kost får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Men är du tveksam till om du får i dig tillräckligt kan det vara bra att fylla på förråden. Om du inte äter fet fisk eller livsmedel som är berikade med D-vitamin behöver du ha tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret. Det finns olika multivitaminer i olika former som tabletter och flytande som kan tillgodose dagsbehovet av olika vitaminer och mineraler. På apoteket kan vi hjälpa dig med olika kosttillskott för ditt behov.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Nahid Månsson
Läkemedelsanvändning och egenvård
Uppdaterad: 16 september, 2020 Publicerad: 16 september, 2020

Liknande frågor

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja?

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara?

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons:

Vi skänker 2 kr till Cancerfonden för varje ny prenumerant!

Gratis nyhetsbrev – få senaste hälsonyheterna från DOKTORN.com direkt i din inkorg.