Ange ditt sökord

Annons:

Håravfall som biverkning

Av någon konstig anledning har jag väldigt lätt att drabbas av håravfall som biverkning av vissa läkemedel. Märkte av detta första gången då jag fick en P-spruta. Håret fullkomligt rasade av under 3 månader, men växte ganska snabbt ut igen då jag ej tog någon mer spruta.

För 4 månader sedan drabbades jag av svåra panikattacker, sömnlöshet m.m. och valde att få en låg dos Anafranil, 25 mg x 1. Detta har jag tidigare ätit utan problem pga besvär efter min första förlossning för tolv år sedan (jag ville inte ha något av de nyare SSRI-preparaten, då jag tidigare även provat olika sådana utan nämnvärd "effekt"). Tyvärr fick jag kraftigt håravfall nästan omgående, men hoppades att det, liksom illamående m.m., skulle avta efter några veckor. Klippte mig ett par decimeter och hoppades på det bästa.

Efter 3 månader insåg jag att det inte skulle bli bättre, skalpen lyser nu igenom på flertalet ställen, så jag ringde sjukhuset och bad att få byta medicin. Nu har jag ätit Zoloft i drygt 3 veckor, men håravfallet har på intet sätt avstannat. Ångesten blir inte heller mindre pga detta, och jag törs snart inte gå ut.

Vad gör man? Kan man få någon ersättning från läkemedelsförsäkringen (till peruk t ex)? Jag antar att håret kommer växa tillbaka om jag upphör med psykofarmaka, men vill inte behöva välja mellan "pest eller kolera".

Min make undrar dessutom om det kan finnas någon bakomliggande orsak till att jag alltid tycks drabbas av ovanliga (<1/1000) biverkningar? Ämnesomsättning m.m. är utrett och funnit normalt. Jag är 35 år och väger bara 43 kg till 165 cm (men äter mycket och fett).

Det är så att olika personer har olika känslighet för att utveckla biverkningar av mediciner. Orsaken till detta kan ju vara genetisk men också att olika människor bryter ned läkemedel olika fort. Våra kunskaper om dessa variationer människor emellan är mycket dålig. Det finns idag ingen analys eller annan metod för att i förväg bedöma om en patient tål ett speciellt läkemedel. Om man fått uttalat håravfall av läkemedel har man rätt till peruk av äkta hår som betalas av landstinget.
Det kan i alla fall löna sig att byta läkemedel inom samma grupp, så det kan ju hända att Zoloft ger mindre håravfall. Det tar dock betydligt längre tid innan du märker förbättring.

Annons:

Den här frågan handlar om:

Hudteamet
Publicerad: 5 augusti, 2003

Liknande frågor

Hud & Hår

Hur länge ska jag använda solkräm?

Jag är vanligtvis duktig på att smörja in mig med solkräm under sommarmånaderna juni och juli. Så fort jag kommer tillbaka från utomlandssemestern i slutet av sommaren brukar jag dock strunta i att smörja in mig, då det inte känns som att solen tar något. På senaste tiden har jag dock blivit väldigt medveten om min hy och att undvika att få rynkor, därför undrar jag hur länge man bör smörja in sig med solkräm? Jag tycker det känns så klibbigt att ha solkräm under smink när jag går tillbaka till kontoret i augusti.

Hud & Hår

Hur tar jag hand om hud och hår på sommaren?

Jag älskar att bada och att vara i solen på sommaren, däremot blir jag alltid så otroligt torr under denna årstid. Jag får torr hy och torrt hår, vilket inte gör allting lika härligt tyvärr. Hur kan jag återfukta min hud och mitt hår på bästa sätt för att slippa bli snustorr överallt så fort jag har tagit ett dopp i havet?

Hud & Hår

Vad kan jag göra när myggmedel inte hjälper?

Med sommaren kommer myggor och enligt mig är myggor djävulens påfund! Jag får stora svullnader och betten kliar så mycket att jag bara inte kan låta bli att klia. Jag vill såklart inte ha ärr men inga av de myggmedel eller salvor som jag testat hittills har hjälpt mot att hålla myggorna borta eller att minska klådan. Vad kan jag göra?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: