Jag är en kille på 20 år som får kraftig irritation när jag rakar mig. Jag har provat allt – krämer, rakapparat och även dyra aftershave-krämer. Irritationen ser ut som små röda finnar på hals och skäggstubb. Undrar vad jag ska ta mig till, jag vill också göra en laserbehandling för jag har kraftig skäggväxt, lite osäker på hur min irriterade hud kommer att reagera. Rädd för att det kanske uppstår ärr som inte går bort.
Ett elände när jag rakar mig!
Det är inte så ovanligt att man lätt får hårsäcksinflammationer (follikuliter)inom området för skäggväxt. Det man kan göra är att låta skägget växa ett tag så att hudirritationen lugnar sig.
När man därefter rakar sig så tvättar man efteråt med klorhexidin lösning som finns på apoteket och kanske smörjer efteråt med till exemepel Fucidin-kräm(receptbelagt).
Huruvida laserbehandling är ett bra alternativ kan jag inte svara på, det måste du diskutera med den läkare som har lämplig apparat.
Liknande frågor
Ta hål i örat nära leverfläck?
Hej , jag har en liten leverfläck på örat som inte ändrats någonting och jag har haft den så länge jag kan minnas. är det okej för mig att ta ett hål i örat nära den fläcken eller bör jag absolut inte?
Kan man tatuera sig om man har eksem?
Hejsan! Jag är har länge kollat på tatueringar och vill verkligen göra det. Är dock lite orolig kring det eftersom jag har en medel/svår atopisk eksem.