Svärfar fick diagnosen prostatacancer och började med hormonbehandling (en spruta var 6-e månad) i december 2015. Hans livskvalitet har försämrats radikalt; apatisk, kroniskt trött och orkar inte gå mer än 50 meter. Enligt honom själv biverkningar av hormonbehandling. Han träffar endast läkare när han blir kallad. Jag undrar ska han behöva lida? Finns det ingen hjälp att få? Andreas, 33

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Träffar han läkare i samband med injektionerna var 6:e månad? Har man snabbt försämrats mellan behandlingarna tycker nog jag förstås att man måste kontakta behandlande urolog/onkologavdelning eller att man tar kontakt med den vårdenhet man har närmast och annars bruka gå till. Det kan ju vara annat än behandlingen mot prostatacancern som gör att man får beskrivna besvär.

4 månader 1 vecka sedan

Hej, min flickvän och jag är lika gamla (18 år) och hon lider av akut nässelfeber och är cirka en vecka gången i det. Jag själv har varit utsatt för mild klåda i cirka 1 månad nu men det börjar avta. Tidigare sa en läkare att det är bäst om jag håller mig borta från närkontakt med henne tills min klåda är bättre. Varför detta? Suzzy, 18

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Ja, säg det. Som du beskriver det verkar ingen koppling finnas mellan era besvär. Hennes akuta urtikaria (nässelfeber) smittar inte. Om din klåda kan bero på något smittsamt kan jag inte avgöra.

4 månader 1 vecka sedan

Hej, jag undrar om man kan operera bort små bruna runda fläckar (leverfläckar) som man får på kroppen och ansiktet? Jag har inte alls stora fläckar men däremot rätt många i ansiktet som jag mer än något vill ha bort! Kan man ta bort detta med laser eller något liknande? Niklas, 16 år

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Man kan i och för sig göra det du funderar över, men för det första finns det inga skäl att göra det - dvs du får bekosta det själv - och för det andra kan det alltid trassla till sig och då slutar det med ett fult ärr i stället för en lite brun prick. Så mitt råd är att låta bli.

4 månader 2 veckor sedan

Hej jag är en tjej på 28 år som har två barn på 4 och 1 år. Jag satte in spiral för snart 1 år sedan i augusti, men för nån månad sen så började jag få såna humörsvängningar så jag knappt känner igen mig själv. Jag säger och gör saker som jag inte vet att jag gör nästan och sen blir jag så ledsen efteråt när det hänt. Det har gått så långt så jag och min sambo snart inte orkar leva med varandra på grund av det här. Vad kan detta bero på? Finns det något att göra åt det? Malin, 28

 
Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Då finns det all anledning att du i första hand ser till att du får en tid för samtal hos läkare för en allmän undersökning. Härefter kanske lämpligt en psykologkontakt såvida man vid undersökning inte kunnat påvisa något speciellt.

4 månader 3 veckor sedan

Hej, går det att göra en behandling med Dermapen eller kemisk peeling när perioral dermatit runt munnen inte är aktiv? Kvinna, 28

 
Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Den hudtyp som ofta föreligger vid perioral dermatit kan vara generellt lättirriterad. I det enskilda fallet krävs individuell bedömning. 

4 månader 3 veckor sedan

Hej. Jag är en kvinna på 73 år. Jag äter Metoprolol och Amlodipin mot högt blodtryck och har ätit medicin mot blodtrycket sedan jag var i 40-årsåldern. Nu undrar jag varför jag har fått så hög puls på morgnarna, innan jag överhuvudtaget gjort något speciellt; tagit min medicin, fikat och sitter framför TVn Tacksam för svar. /Maj-Dol, 73 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Tabletten Metoprolol är en så kallad betablockerare och har den effekten att den tar ned pulsen, varför kanske man kan känna av lite ökad puls innan man tar den nya omgången med tabletten igen. Här kan man tala med sin läkare om att eventuellt dela på dosen till morgon och kväll eller öka på doseringen betablockerare med en så kallad depåfunktion, en tablett där utsöndringen ut i kroppen går mera långsamt och sitter i lite längre. Resultatet kan då mycket väl bli att du slipper besvär på morgonsidan. Jag utgår också ifrån att man kontrollerat din funktion när det gäller sköldkörteln så att det inte föreligger någon tendens till överfunktion.

5 månader 3 dagar sedan

På min vänstra arm har jag en cirkelformad fläck som utvidgas mycket långsamt, max 1 mm/år. Innanför denna ring blir huden tunnare och med nästan inget pigment. Det är som yttersta hudskiktet skalas av. Jag har sökt hudläkare men får ingen förklaring. Är 64 år och har haft det minst 5 år, kanske 10. Nu är fläcken ca 16 mm i diameter. Är inte direkt orolig, men undrar vad det kan bero på och om det finns något att göra. Bodil, 64

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Det finns olika långsamt ärrbildande tillstånd i huden. För specifik diagnos krävs ofta provtagning för mikroskopisk undersökning. Val av behandling förutsätter säker diagnos.

5 månader 3 dagar sedan

Jag undrar rätt och slätt vad det är för vätska som utsöndras strax innan man kräks? Och varför? Jag har migrän, som då och då följs av kräkningar, och det är ju tacksamt att få denna "förvarning" om att vomering är förestående, men jag har ändå alltid undrat vad det kan vara för något. Dani, 30

 
Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Det är en ökad sekretion från magsäcken som man känner av och som kan vara förbud för kommande kräkning. Det är en process som tar lite tid innan man kommer så långt som att man kräks och kan då påminna om en sur uppstötning.

5 månader 1 vecka sedan

Hej. Jag är 32 år gammal och får hela tiden nya leverfläckar ca 1-2 mm stora. Jag har lasrat bort de större men får nya mindre, främst på armar och överkropp! Är detta normalt eller farligt? Mvh, Maria, 32

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Det är normalt ett det tillkommer nya fläckar. En del av dem är solfräknar. I sig är de inte farliga. Hudläkare är inte så förtjusta i laserbehandling av pigmentfläckar. Bl.a. omöjliggör metoden kontroll av den behandlade förändringen.

5 månader 1 vecka sedan

Jag onanerade för 2 dagar sedan, när jag var klar så upptäckte jag att jag fått en "bula" typ, där jag har tummen, senare så sprack huden på olika ställen av huden på snoppen. Nu är den torr och fjällig och spricker när jag drar ner förhuden. Vad kan de vara? Jag har eksem och har haft psoriasis när jag var mindre, kan det vara det som spökar? Det är inga blåsor och vätskas inte, huden spricker bara och flagnar! Jonas, 19

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Beskrivningen är den av ett eksem. Receptfritt hydrokortison två gånger dagligen i ca en vecka borde räcka. Fungerar inte det kan det vara din psoriasis som aktiverats och då bör du söka för effektivare behandling.

5 månader 2 veckor sedan
 

Veckans fråga

Har du en tatuering?

Nyhetsbrev