Hej! Efter att ha haft problem med bakteriell vaginos under ett års tid har jag fått ta antibiotika för det och har upplevt efter kur och under mina besvär att min normala balans i underlivet varit rejält rubbad och ej sig lik som den en gång varit. Jag upplever att den är mycket torrare och inte samma flöde. Kommer det alltid att vara så eller kommer jag få tillbaka min normala balans igen? Har hört att ta antibiotika kan göra slemhinnorna torrare.? Värt att notera är att jag även har en kopparspiral. Vore jättetacksam för svar, tack! Amina, 26 år

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Den bakteriella vaginosen i sig är en rubbad bakterieflora och även om en antibiotikakur avser att rätta till detta så fungerar det inte alltid. Om tiden får gå så lär det nog rätta till sig, men jag tycker du skall söka så att man får kontrollera slemhinnorna och floran i din slida.

3 månader 14 minuter sedan

Hej, Jag har en 2-månaders bebis som jag vill resa till Spanien med. Vi oroar oss för mässling då hon inte påbörjat några vaccinationer. Vi kommer att flyga direkt från Sverige till Alicante och bo hos min mormor i eget hus. Har förstått att det framförallt är på flygplatsen som smittrisken är störst. Skulle ni rekommendera oss att resa? Angelica, 29

 
Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Totalt sett måste man ändå anse att smittrisken är liten i Sverige och även i Spanien. Själv skulle jag inte tveka att ta med en frisk bebis på en relativt kort resa. Det är helt rätt att när det är stora folksamlingar och det rör sig om virus som finns i små droppar när man hostar och nyser som smittan sprids.

3 månader 17 minuter sedan

Jag äter medicin Paroxetin mot depression. Samtidigt tar jag naturmediciner: D-vitamin, K-vitamin, Memo Energy, som innehåller B12, folat och Ubikinon samt selen och zink. Jag är laktovegetarian och äter fisk ibland. Jag tar även flytande fiskolja. Jag tar även havtornskapslar mot torra slemhinnor. Hur fungerar dem tillsammans med Paroxetin? Måste jag minska eller sluta med naturmediciner? //Julia

 
Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Ju flera mediciner och tillskott man tar desto svårare är det att säga om det kan bli si eller så. Håller man sig till rekommenderad dosering och inte tar för mycket av tillskotten tror jag det går bra att ta Paroxetin samtidigt. Jag brukar dock säga till mina patienter, om man nu börjar med ”skolmedicinen”, att bara hålla sig till denna att par veckor innan man sedan försiktigt börjar med tillskotten igen ett efter ett, vecka efter vecka för att se om det då blir någonting som gör att man inte mår bra.

3 månader 1 vecka sedan

Hej! Jag har panik!! Jag har 3 leverfläckar på min kropp som jag undersöker ofta, när jag solar (1 gång/år) har jag alltid uv-plåster på leverfläckarna, så att de inte ska brännas. Jag har en fläck vid sidan av kroppen, där bh-bandet går över. Den är upphöjd, mörk och har hårstrå i sig, ca 4-5 mm. Den är symmetrisk oval men märkte nu att den är lite "torr" och att den är lite svart. Sidorna är jämna, inget rött. Bara orolig över att den börjar bli svart? Är det farligt? Den kliar inte och blöder inte heller. Hälsningar, Amanda, 24 år

 
Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Försiktig med solen skall man vara generellt. Att täcka enstaka leverfläckar med plåster är meningslöst. Den upphöjda fläcken med hårstrå i är säkerligen ofarlig – ett s.k. moget, intradermalt nevus.

3 månader 1 vecka sedan

Hej! Min sambo har återkommande extremt inflammerade hårsäckar. Värst är i hårbotten. De börjar som vanliga finnar som sedan spricker, blir väldigt inflammerade. Vi använder allergivänligt tvättmedel, har inga husdjur, röker ej, han tar inga mediciner, använder påkostat schampo som är för känslig hårbotten. Detta finns hela tiden men blir några gånger i månaden värre. Han har tidigare kollat upp detta hos vårdcentral men har då fått en salva som ska smörjas på, vilket inte är lätt i håret. Väldigt tacksam för svar, för han är svår att få till läkarbesök. /Hanna & Dennis

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Beskrivningen låter som en akne-variant som kan behöva långtidsbehandling med invärtes läkemedel. Men han är tvungen att visa upp sig för hjälp med detta.

3 månader 2 veckor sedan

Hej! Min fråga är, jag väger 125 kg, är 193 cm lång och bredaxlad. Ja vill gå ner i vikt till 90-95 kg! Men kommer jag få häng av hud? Eller hur funkar det? Vad kan man göra för att minska risken att få överhäng med hud runt magen? Med vänlig hälsning, Olof

 
Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Visst kommer det att bli överskott av hud i någon mindre eller större grad. Vanligast är förstås runt magen.  Jag tror ändå att tillfredsställelsen med viktnedgången blir så stor att det här med överskottshud blir ett mindre bekymmer i ditt fall. Man får avvakta och se vad som händer i första hand.  I andra hand är det något som man över huvud taget behöver åtgärda? Jag har i sig sett att detta har varit nödvändigt, men då har det handlat om viktnedgång på 50-70 kg på betydligt kortare personer!

3 månader 2 veckor sedan

Hej! Det är så att jag har två ganska olika ögon. När man kollar på mig rakt framifrån så märker man ingen skillnad men när jag står med ansiktet framåt och tittar åt t.ex. vänster så kan man se en väldigt stor skillnad mellan mina ögonlock. Det ena ögonlocket är mindre än det andra. Är det möjligt att få en kostnadsfri operation? Har mått väldigt dåligt över det. Tack! //Emma

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Har du en påverkan på synfältet kan du få en operation på det allmännas bekostnad. Är det mera av kosmetisk typ kan det vara lite knepigare. Möjligen om man via psykolog/psykiatriker få en bedömning ett intyg på hur illa man mår av tillståndet i fråga. 

3 månader 2 veckor sedan

Hej! Jag får blåmärke på benen utan orsak, vad kan det beror på? Jag började ta p-piller för en månad sen. Jag är 24 år. Mvh, Josie

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Jag tycker att du gör paus omgående med tabletterna och ser vad som händer, samt att du tar kontakt med barnmorskan eller läkaren som har skrivit ut tabletterna.

 
3 månader 4 veckor sedan

Lider varje natt av starka kramp i vaderna, detta innebär dålig sömn. På vårdcentralen har det diagnosticerats att jag har drabbats av polyneuropati. Är 84 år, enligt läkaren alert som en femtioåring och jag måste leva med dessa problem. Finns det verkligen inget bot jag kan påverka? Är mycket tacksam för svar... Vänlig hälsning, Ella

 
Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Har man fått diagnosen polyneuropati och att man efter konstens alla regler kontrollerat blodprover med B12-vitamiet osv vet vi att det kan vara svårt att bota. Man försöker ju att lindra krampbesvären med att pröva vissa mediciner som man ger vid Parkinsons sjukdom.

Jag vill noga då påpeka att det har inget att göra med om man själv har den sjukdomen eller inte! Det finns några mediciner man kan få på recept. Har det inte prövats tycker jag att du skall tala med behandlande läkare om detta!

4 månader 1 timme sedan

Hej! Är kvinna, och jag har fått grövre hårväxt på hakan. Har märkt att ju mer jag noppar bort det desto grövre och fler hårstrån tycks det bli. Har hört att när man just noppar bort ett hårstrå kan det stimulera hårsäckar runt om till att också bli grövre. Undrar vad som gäller? Kan stress vara en bidragande faktor? Vill inte heller raka mig då jag fått för mig att när kroppen märker att hårstråna rakas bort så anpassar den sig och gör hårstråna grövre som i ett försvar? Kvinna, 33

Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén

Om det var så enkelt att man kunde stimulera hårväxt genom att raka skulle många bli glada. Det du beskriver är upplevelsen av det avklippta hårets utväxt. Någon nyproduktion av hårsäckar sker heller inte.

4 månader 1 timme sedan
 

Veckans fråga

Har du en tatuering?

Nyhetsbrev