Ange ditt sökord

Annons:

Varför får jag biverkningar?

Jag har Nefrotiskt syndrom och äter Prednisolon (10 mg/dag). Min läkare fick för sig att byta till Myfenax. Efter två veckor fick jag sluta p.g.a. kräkningar och gick tillbaka till prednisolon. Lång tid efteråt mådde jag dåligt. Det kändes som om blodet försvann i huvudet så jag kunde ofta inte stå upp utan fick ligga halva tiden. Det höll på i två månader. Förklaring varför bytet och biverkningarna? Min läkare är själv inte så talför. Hälsningar, Markus

Vilka biverkningar man drabbas av och hur länge de varar beror på individuella faktorer och kan variera från person till person. Kräkningar är en av de vanligast förekommande biverkningarna av Myfenax. Förändrat blodtryck är även det en vanlig biverkan och att man får yrsel när man reser sig upp skulle kunna vara en följd av blodtryckssänkningen. Varför din läkare valde att byta behandling kan vi inte svara på. Jag föreslår att du ändå kontaktar henne/honom och frågar om anledningen till bytet samt informerar om de besvärliga biverkningarna. Det är även möjligt att rapportera biverkningar som privatperson här på läkemedelsverkets hemsida.

Annons:

Publicerad: 16 maj, 2015

Fler frågor

Luftvägarna & Allergi

Alltid nästäppa men inte förkyld

Hej! Jag har någon form av förkylning som aldrig riktigt försvinner. Jag är inte snuvig men får svårt att andas genom näsan då den täpps igen. Speciellt när jag ligger ner för att sova.  Tagit både allergi-prover och till och med HIV-test med negativa resultat.

Mage & Tarm

Vad kan man äta med infekterade tarmfickor?

Fått diagnos infekterade tarmfickor och vill veta vad man kan äta. Har googlat lite på att man skall undvika nästan allt, men fattar inte vad jag skall göra för middagsmat? Tacksam för svar.

Kvinnans hälsa

Stressad av håravfall

Jag har på senare veckor upptäckt att jag tappar otroligt mycket hår när jag tvättar och borstar. Jag gick nyligen igenom en abort vilket självklart resulterade i mycket ångest, kan det ha något med saken att göra? Jag kan inte sluta oroa mig, så vad kan jag göra åt saken? Får bara ännu mer stress av att se allt hår som ramlar, kan det vara vitaminer eller så?

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!

Gratis nyhetsbrev

Få senaste hälsonyheterna från DOKTORN.com direkt i din inkorg.