Ange ditt sökord

Annons:

Min medicinering med Atarax dämpar min ångest och oro en del, men i bland inte alls – Varför?

Hej, jag har under de 2 senaste månaderna mått väldigt dåligt i perioder. Fick atarax av läkaren mot ångest och oro, vilket har dämpat en del, men hjälper ibland inte alls. Jag har det väldigt jobbigt, och har svårt att vara glad åt någonting, och kan börja gråta floder utan att jag förstår varför. Jag vet inte varför Jag drabbats av det här, och jag bara väntar på att det ska gå över. Tar det slut nedgång eller måste jag plågas jättelänge till? Det är så jobbigt och väldigt frustrerande. /Kvinna, 20

Jag rekommenderar Dig att boka en ny tid till den läkare som skrev ut Atarax och tala om att Du fortfarande mår dåligt. Det låter som om Du har en depression också och då ska Du medicinera med ett antidepressivt läkemedel. Det första man börjar med är ett s.k. SSRI-preparat som hjälper både mot depression och ångest. Där finns det ett flertal olika att välja mellan. Det finns också skattningsskalor, t.ex. MADRS som ger en fingervisning om det föreligger en depression.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 10 augusti, 2012

Liknande frågor

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara?

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: