Liza (40) fick för 18 månader sedan diagnosen hyperthyreos:

Liza (40) fick för 18 månader sedan diagnosen hyperthyreos:

Liza (40) fick för 18 månader sedan diagnosen hyperthyreos:

Jag är under medicinering med 12 st Thacapsol 5mg och 1 st Levaxin 100mg. Dessförinnan hade jag ont i axlar och fötter. En professor sade att jag hade RLS-syndrom och därför fick jag Madopark. Men efter sex månader slutade jag med den, när dom upptäckte hyperthyreos. Enligt en endokrinolog-professor som undersöker mig två ggr/år kommer smärtan som jag har att försvinna, när värdena ska vara stabila. Under tiden besökte jag husläkaren och fick Diklofenak 50mg, Stesolid 2mg, Tradolan 50mg, utan att känna mig bättre på något sätt. Under perioden gick jag ner i vikt och hade ont mest i hela kroppen. Jag kunde inte jobba som lokalvårdare och har därför varit sjukskriven. En typ av depression har uppstått och av vikarierande husläkare fick jag prova Seroxat 20mg i några dagar, men sedan sade han till mig att sluta med dem och istället börja jobba. På nätterna kan jag inte sova bra, eftersom värken är ännu värre. Fötterna är "irriterade" och känns svullna och jag har också stickingar. Röntgen visar inga skelettförändringar. Jag ber läkaren att skriva en remiss till reumatolog eller neurolog, men han tycker inte att det behövs och å andra sidan säger han att det är lång väntetid. Värdena är fortfarande lite höga trots att jag äter medicinen. Operation har varit omöjlig eftersom det skulle påverka ögonen. Försäkringskassan tycker att jag ska börja jobba gradvis trots att jag inte mår bra. Jag skulle vara tacksam om ni kunde ger mig en ledtråd.
Skrivet av Christer Hjortsberg...
Det här var FLERA frågor i ett men jag skall se om jag kan " bena" upp detta för dig.

1. Om man har HYPERTHYREOS betyder detta att man har en ÖVERPRODUKTION av ämnesomsättningshormonet. För att bota detta tar man Thacapsol som hämmar sköldkörteln, men ofta leder till att produktionen blir för låg och man måste då tillföra extra dos av ämnesomsättningshormon. Man får en s.k HYPOTHYREOS. Detta fungerar nog helt nornalt i ditt fall just nu.
2. När det gäller din VÄRK så har den nog en annan orsak. Det kan vara en begynnande ARTROS som ger dig besvär och mot detta är nog INTE Stesolid eller Tradolan en bra behandling.
3. Till detta tycks det dessutom finnas en nedstämdhet som gör att du fått ANTIDEPRESSIV medicinering och det kan ju diskuteras om det är just detta som du behöver. Försäkringskassan tycker INTE att din värk nedsätter HELA din arbetsförmåga - och det är kanske så att OM du arbetade med ett ANNAT arbete så skulle din värk bli bättre. Det kan ju betyda att de tycker att detta lika mycket ar ett arbetsplatsproblem som ett medicinskt problem. Jag tycker nog att det INTE låter som att vare sig en neurolog eller reumatolog har något ytterligare att erbjuda dig. Du behöver nog istället en " klok " och förstående läkare som ser hela dig och dina besvär och som kan lotsa dig igenom dina svårigheter. Byt läkare om du känner dig missförstådd. Det kanske är just det du behöver för att få hjälp med dina besvär så att du känner att du får grepp om dem.

Lycka till!

 

Veckans fråga

Två veckor kvar till jul, känner du av julstressen?

Nyhetsbrev

E-postadress