Ange ditt sökord

Annons:

Kan alla tabletter som min mamma tagit bidragit med att hennes tänder är helt förstörda?

Hej! jag har en fråga som gäller min mamma. Hon har varit sjuk i sömnapné väldigt länge, men har nu blivit av med den. hon har även haft högt blodtryck och högt kolestrol. Jag undrar om alla tabletter som hon ätit, om dom har ha bidragit med att hennes tänder är helt förstörda? och om det finns någon möjlighet att få ut det så hon slipper betala tandläkaren? hon kan knappt prata så ont hon har. Mvh mia, 21

Hej – Det är troligt att det är som du beskriver det att en ökad medicinering bidrar till förstörelse av tänderna pga. ökad muntorrhet. Som läkare är det viktigt att upplysa patienterna om att man blir muntorr och att munhygienen måste vara 100% bra.
Huruvida man får extra bidrag till att restaurera tänderna förutom det statliga tandvårdstödet måste avgöras av tandläkare. Det bästa är att din mamma kontaktar sin (en) tandläkare som får avgöra om det finns ytterligare bidrag att söka.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 30 augusti, 2012

Liknande frågor

Munnen & Tänderna

Smärta i tungan

Har senaste 3 veckor haft mycket ont i tungan, ungefär som om jag skulle bränt tungan med för varmt mat. Bara att jag har inte bränt tungan.

Munnen & Tänderna

Beläggning på tungan

Hej, jag har alltid beläggning på tungan samt en infektion i bakre delen av munnen. Tandläkare säger att det inte är något fel, men jag tycker att det är pinsamt på grund av att min andedräkt blir dålig. Använder munskölj och tuggar tuggummi i princip jämt men inget hjälper. Snart ska jag träffa kärleken i mitt liv och behöver verkligen hjälp med detta.

Munnen & Tänderna

Problem med extremt dålig andedräkt

Jag har nu haft dålig andedräkt i två år, jag har varit hos tandläkaren och dem hittar inga problem. Jag borstar med eltandborste, använder tandtråd och har även en tungskrapa. Använder även munskölj. Trots allt detta försvinner inte min dåliga andedräkt! Jag har ofta halsbränna men halsbrännetabletter hjälper inte. Jag är inte förstoppad heller då jag har läst att det kan orsaka dålig andedräkt. Jag har även opererat bort mina halsmandlar då dem skapade problem. Min andedräkt är så dålig att jag har fått tuggummi och minttabletter från främlingar. Jag kan inte prata med någon utan att de håller för näsan, även om det är 4-5 meter mellan oss. Hjälp! /Kvinna, 21 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!