Ange ditt sökord

Annons:

Känner mig så otroligt uttråkad av det mesta

Jag har ätit citalopram i 17 år, de första åren gjorde jag uppehåll i långa perioder men de sista sju åren åt jag året runt från en halv tab till tre om dagen .I år den 14 augusti avslutade jag kuren helt fast jag hade ätit en halv i flera månader. Jag hade pratat med min läkare om det. Jag har sedan dess varit väldigt rastlös nästan i upplösningstillstånd i mellanåt. Jag har svullnat i min kropp magen har blivit som en spärrbasllong sover jättedåligt vaknar mitt på natten av att jag känner mej så stressad och är helt genomsvett. Känner mej så otroligt uttråkad av det mesta. Nu undrar jag om jag genomgår någon abstinens av att jag har slutat min medicin. Snälla vad ska jag göra? Jag känner inte så stort förtroende för min läkare längre. hon tar sej ingen tid för att lyssna på mej. Jag har sjögrens syndrom och en whiplarsskada don jag lidit av i många år. Tack på förhand jag hoppas ni ser mej ett svar. Carina (49år)

Abstinens finns inte beskrivet vid utsättning av citalopram eller andra antidepressiva däremot kan det under en kortare tid (dagar till max en vecka) förekomma obehagliga utsättningsfenomen, tex i form av pirrningar, ”el-stötar” och yrsel.
Att du känner dig uttråkad, stressad, sover dåligt och är rastlös låter mer som att du återfått depressionssymtom när medicineringen togs bort.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 18 april, 2011

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!