Ange ditt sökord

Annons:

Ingen förändring trots läkemedel

Jag äter Mirtazapin mot depression sedan april, 30 mg de första månaderna, 45 mg sedan 15 augusti. Märker en långsam förbättring men det känns som 2 steg framåt och ett bakåt hela tiden. Alltså ingen stabil förbättring. Är det normalt? Kan det vara fel medicin för mig? Kerstin, 72 år

Det man vill åstadkomma med antidepressiva läkemedel är remission, dvs. att man blir helt återställd i sin depression. Det finns annars risk att man återfaller i en depression om man slutar med läkemedlet i förtid. Om man inte blivit helt återställd efter 2 månader som Du beskriver, så skulle jag diskutera med husläkaren om man kan höja dosen, lägga till något annat antidepressivt läkemedel (som har lite annan profil och som tar just de kvarstående symtomen) eller byta till något antidepressivt läkemedel med annan profil. Om ångest är kopplat till depressionen så kan tillägg av ångestdämpande läkemedel medföra att Du blir helt symtomfri.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 25 november, 2013

Liknande frågor

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja?

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara?

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: