Ange ditt sökord

Annons:

Har jag svårt att bli gravid på grund av medicinen?

Hej! Jag har ätit tabletter ca 7 år för min panikångest. Har ätit olika tabletter men just nu äter jag Venlafaxin ratiopharm. För ca ett halvår sen så halverade jag dosen så nu äter jag 37.5 mg per dag. Min fråga är nu: Verkar ha svårt för att bli gravid och undrar om det kan bero på att jag har ätit tabeller i en massa år? Och att jag äter dem nu? MVH Nathalie, 27 år

Nej, det finns inget som tyder på att moderna antidepressiva (den klass av mediciner som venlafaxin tillhör) skulle kunna påverka möjligheten att bli gravid. Du nämner inget om hur det gick när du halverade dosen? Om du inte noterade någon försämring och om du med nuvarande dos är panikfri så skulle du ju i samråd med din läkare kunna pröva att ta bort medicinen helt.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 1 november, 2011

Liknande frågor

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja?

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara?

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons:

Vi skänker 2 kr till Cancerfonden för varje ny prenumerant!

Gratis nyhetsbrev – få senaste hälsonyheterna från DOKTORN.com direkt i din inkorg.