Di (kvinna 20) har helt plötsligt ”jätte-lätt” fått rödaktiga ärr efter sina finnar:

Di (kvinna 20) har helt plötsligt ”jätte-lätt” fått rödaktiga ärr efter sina finnar:

Di (kvinna 20) har helt plötsligt ”jätte-lätt” fått rödaktiga ärr efter sina finnar:

Jag sköter min hud som jag alltid har gjort, dvs rengöring (Cliniques Wash away Gel Cleanser) och mjukgöring. Det uppstår lätt finnar, speciellt på kinderna. Kan det bero på att det är kallt ute och kinderna får ta emot mycket kyla och blåst eller kan det vara hormonella förändringer? Jag lider verkligen av detta. Finns det något medel man kan ta för att de röda "ärren" ska gå bort! Hjälp mig!
Skrivet av Anders Hallén...
Aknesjukdomen är en inflammation i talgkörteln och som all annan inflammation uppstår rodnad och det tar ofta tid innan rodnaden lägger sig – ju kraftigare finne desto längre tid. I grunden är akne alltid en hormonellt orsakad sjukdom, men det är sällan uttryck för någon generell hormonrubbning i kroppen.

Någon effektiv metod att få bort ärr-rodnaden finns tyvärr inte, så vad man gör är att man angriper själva akneprocessen, så att det ska uppkomma färre och mindre förändringar. Den behandling du beskriver i ditt brev låter för en huddoktor som lite för ”klen”. Aknebehandling är alltid individuell och beroende på typen av akneförändringar. Jag tycker att du skall ”hemsöka” en doktor, helst en hudläkare, för att sätta in en effektivare behandling.

Teman: 
 

Veckans fråga

Två veckor kvar till jul, känner du av julstressen?

Nyhetsbrev

E-postadress