Ange ditt sökord

Annons:

Deprimerad av att sluta röka

Har en fråga ang. mitt psykiska tillstånd. Eftersom jag ska genomgå en ledplastikoperation så rådde läkare mig att sluta röka inför operationen. Så gjorde jag med hjälp av plåster och samtalskontakt med rökavvänjare. Men.... jag har blivit så deprimerad och är så ångestfylld så att jag tycker att det är riktigt jobbigt Att bli så här nere hade jag inte väntat mig. Tar sedan tidigare sertralin 100 mg/dag. Finns något annat att göra än "peppning " av rökavvänjaren ? Tack MVH Monica 39 år

Rökning, via effekten av nikotin, frisätter en "belönings"-signalsubstans i hjärnan som heter dopamin. Vid rökstopp minskar alltså frisättningen av dopamin. Det finns ett läkemedel som är godkänt att användas vid rökavvänjning och som även används vid behandling av depression. Substansen heter buproprion (Zyban® vid rökavvänjning och Voxra® vid depressionsbehandling.). Det är ett läkemedel som ökar tillgången av signalsubstansen dopamin i hjärnan. Medicinering antas alltså återställa dopaminbalansen i hjärnan. Jag skulle föreslå att du diskuterar detta med din behandlande läkare.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 27 september, 2011

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!