Ange ditt sökord

Annons:

Avtar effekten på tabletterna?

Hej Doktorn! Jag har blivit ordinerad att äta setralin ranbaxy för ångest ,oro,trötthet,ibs.Började med en dos på 25 mg som jag tyckte hjälpte men efter ett tag så återkom alla symptom så då höjde jag tiill 50 mg som hjälpte ett tag. Nu har effekten avtagit igen och jag har fått tröttheten tillbaka.När jag läst lite på nätet så tycker jag att gad stämmer in på mig.Min fråga är:avtar effekten på tabletterna?äter jag fel medicin tror du? Hälsningar/trötter, kvinna 41 år

Sertralin kan ha positiva effekter vid depression och ångesttillstånd. Det finns även stöd för att använda den här typen av läkemedel (SSRI) vid IBS. Så, nej jag tror inte du tar "fel" medicin. Dessutom så noterade du ju postiva effekter vid insättning och höjning. Huruvida effekten av antidepressiva avtar med tiden är en fråga som diskuterats länge utan att vi har något slutgiltigt svar. Den rådande uppfattningen är dock att effekten inte avtar utan att det snarare är det tillstånd man behandlar som kan fluktuera vad gäller svårighetsgrad och därför kan kräva olika doser av läkemedlet.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 1 november, 2011

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!