Ange ditt sökord

Annons:

Avslutad medicinering efter pacemakeroperation

En 89 år gammal kvinna får en pacemaker inopererad och därefter förskrivs bl.a. Waran. Kvinnan som, enligt egen utsago, aldrig ätit medicin i hela sitt liv slutar med medicineringen c:a en vecka efter operationen. Vad kan detta få för konsekvenser? Peter

Det första man frågar sig är varför hon fått pacemaker. Hjärtinfarkt med efterföljande hjärtrytmrubbning? Förmakssflimmer? När man sätter in Waran anser man att det förligger en klart ökad risk för blodproppar till hjärnan, vilka kan uppstå om hjärtat har en flimmerrytm. Jag tycker ni skall höra med den läkare som hade hand om kvinnan för att få lite mera information om varför man satt in Waran, där man som alltid har att väga dess fördelar mot dess risker, liksom att man måste ta hänsyn till patientens ålder!

Annons:

Den här frågan handlar om:

Liknande frågor

Hjärta & Kärl

Ärftlighet vid hjärtfel

Tänkte kolla hur många procents risk det är att ärva hjärtfel från sina egna föräldrar? För jag har läst lite om det och en del stämde väldigt mycket in på mig. Därför skulle det vara skönt att veta ungefär hur stor risken kan vara för att ha ärvt hjärtfel. //Yusef, 23

Hjärta & Kärl

Kolesterolvärden

Hej, hur är det möjligt att ett högt HDL och ett normalt LDL parat med ett normalt Triglyceridevärde ger ett högt och ej acceptabelt totalt kolesterolvärde? Jag är inte ensam att bli förbryllad inför detta faktum. Mvh, Bo Johnson 

Hjärta & Kärl

Läkemedel mot högt blodtryck

Har hört att det finns läkemedel mot högt blodtryck som inte påverkar mannens potens. Stämmer det? /Gunilla, 62

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Vad vill du göra?

Välkommen till Doktorn!