Ange ditt sökord

Annons:

Arg av läkemedlet

hej! Har fått citalopram arrow utskriven för min svåra pms. Det största problemet för mig är inte depressionen utan att jag blir vansinnigt arg och irreterad. Som jag fattar det är min medicin främst för depression! det finns ju något "nytt" som heter Premalex, passar det mig bättre? Eller funkar det lika? Jag ska äta tabletterna 10 dagar före mens. Maria,35 år

SSRI(serotoninverkande antidepressiva) har visat sig ha effekt vid PMS. Premalex® är det komersiella namnet för escitalopram när det förskrivs mot PMS. För behandling av depression säljs samma escitalopram under namnet Cipralex®. Och för att röra till det lite ytterligare: escitalopram är mycket likt, och är en vidareutveckling av, citalopram som du förskrivits. Summan av detta är att citalopram med all sannolikhet har en likartad effekt på din PMS som Premalex® skulle ha. Citalopram kan således ha effekt både mot eventuell depression och PMS. Alltså ingen anledning att byta medicin i nuläget.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 12 december, 2011

Liknande frågor

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja?

Kroppstemperaturen påverkar måendet

Jag har problem med min kroppstemperatur. Jag svettas väldigt mycket, speciellt i armhålorna. Men det skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar är fruktansvärda (då hjälper inte ens absolut torr) och andra dagar har jag inga besvär alls. Från några månader tillbaka blir jag så varm på kvällarna. Blir röd i ansiktet och känner mig mycket trött utan feber men jag känner mig sjuk varje kväll. Nattetid brukar jag svettas mycket. Har dåligt med energi dygnet runt. Det känns som mina svettningar går hand i hand med hur jag mår på kvällarna. Vad kan detta vara?

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons:

Vi skänker 2 kr till Cancerfonden för varje ny prenumerant!

Gratis nyhetsbrev – få senaste hälsonyheterna från DOKTORN.com direkt i din inkorg.