Annrev (kvinna 69) har diabetes typ 2 och hennes besvär är utslag i ansiktet.

Annrev (kvinna 69) har diabetes typ 2 och hennes besvär är utslag i ansiktet.

Annrev (kvinna 69) har diabetes typ 2 och hennes besvär är utslag i ansiktet.

Sedan 2-3 mån har jag fått utslag i ansiktet, mest kring munnen, där de är röda små bulor, kliande. Den senaste månaden tillkomst av blåröda knottror runt ögonen. Även de mycket kliande. Jag har smörjt på Betnovat-kräm som då hjälpt några dagar, men sedan är de åter där. Jag vet att Betnovat ej skall användas i ansiktet men vad gör man när det kliar så. Finns det någon annat, helst receptfritt att ta till? Är detta något som beror på min diabetes eller kan det vara medicinutlöst? Jag använder medicinerna Cozaar, Esidrex, inderal för hypertoni samt Seroxat, Stilnoct f n mot dålig sömn. Dessutom Alvedon för ischiassmärta med domningar hö sida sedan flera månader. Jag är ej allergisk mot något vad jag vet. Jag är tacksam för svar. Söker ej vårdcentralen i första hand, då jag har svårt att gå pga värken i benet och ser för övrigt för jäklig ut i ansiktet.
Skrivet av Anders Hallén...
Din beskrivning låter som en sjukdom som heter Rosacea och den skall du definitivt inte behandla med Betnovat - då kommer du ur askan i elden. Du bör söka din doktor för effektiv hjälp. Något bra receptfritt gives ej. Varken din diabetes eller dina mediciner har med saken att göra.
Teman: 
 

Veckans fråga

Två veckor kvar till jul, känner du av julstressen?

Nyhetsbrev

E-postadress