Fråga Doktorn

Ställ fråga!
Hej! Jag har ökad risk för blodpropp och jag äter mini-piller Xlutena. Jag undrar om det är farligt att börja äta äppelciderpiller med Krom i. Tar det bort effekten av p-pillerna jag ter?UP (Kvinna, 20år)
Redaktionen
Nej det påverkar inte dina minipiller Exlutena.
9 år 6 månader sedan
Jag är en tjej på 20 år och har ätit p-piller sen jag var ungefär 14 år. Jag slutade med mina p-piller för lite mindre än ett halvår sedan och har gått ner nästan 10 kg. Jag mår bra och äter mat som jag ska. Jag är ganska lång, ca 170cm. Är det här normalt eller ska jag söka upp läkare? Börjar bli riktigt orolig när folk frågar om jag har aneroxia.. Hoppas på ett hjälpligt svar! Nea (Kvinna, 20år)
Redaktionen
Det är inte så vanligt att vikten påverkas av p-piller men det händer ibland. Har du gått upp mycket under de 7 år du har tagit p-piller? Ibland kan P-piller göra att man blir hungrigare och äter mer och går upp i vikt, när man sedan slutar förändras hungerkänslorna. En del samlar på sig mer vätska i kroppen som försvinner när man slutar. Ibland kan det räcka att byta p-piller sort. Om du fortsätter att gå ner i vikt trots att du äter och inte tränar för mycket så sök upp en läkare eller gå till din ungdomsmottagning.
9 år 6 månader sedan
Hur långt efter samlaget kan man ta p-piller? MH (Kvinna, 15år)
Redaktionen
P-piller tar man varje dag och när man har samlag har ingen betydelse för säkerheten. Ifall du menar akut p-piller så ska man ta sin tablett inom 3-5 dygn beroende på vilken sort. Ella-one är inom 5 dygn och Postinor och Norlevo inom 3 dygn,
Ella-one är receptbelagt men de andra kan du köpa på apoteket eller oftast hämta på Ungdomsmottagningen.
9 år 6 månader sedan
Jag har använt p-pillret trinovum i 5 år och är jättenöjd. Jag har bara en fundering som oroar mig lite. Någon gång i framtiden när man vill ha barn kommer jag ju att sluta med pillrerna, men jag använder de inte bara för prevention utan också för att lindra min fruktansvärda mensvärk. Innan jag började med trinovum fick jag vara hemma från skolan och spy av värk, samtidigt som jag blödde jättemycket. Nu känns det bara lite, och jag blöder bara lite i fyra dagar. När jag slutar med pillrerna vill jag inte gå tillbaka till min värk, finns det någon tablett med samma värklindrande ämnen som kan hjälpa mig även om jag inte vill ha preventionen? Jag har provat alla receptfria smärtlindrare, de hjälper inte mig! Har du något förslag på medicin man kan få utskrivit i mitt fall? Vad borde hjälpa mig? Vill ha samma mens som jag har nu med mina ppiller. Sara (Kvinna,20år)
Redaktionen
P-piller är bra hjälp oftast det bästa när man har svår mensvärk så jag förstår att du är orolig att sluta. Det är inte säkert att du får lika besvärligt när du slutar, mensen kan ha blivit bättre, det är inte ovanligt. Du skriver att du provat allt men har du provat Ipren/Ibumetin 400mg och 1 g Alvedon samtidigt innan du vet att du brukar få ont. Ipren gör även att du blöder mindre. På apoteket kan du även köpa cyklo-f vilket gör att du blödningarna minskar. Det finns andra receptbelagda alternativ som du efterfrågar det kan du få av en husläkare eller gynekolog.
9 år 6 månader sedan
Jag hittade ett p-piller i Bankok som jag skulle kunna tänka mig att använda även här i Sverige. Det heter Nordette 28 och innehåller (21 tabl.): Levonorgestrel 0,15 mg, Ethinylestradiol 0,03 mg. Finns det någon motsvarighet till något p-piller vi har i Sverige? Jag förutsätter att de flesta p-piller har ett ungefärligt likadant innehåll. Men jag vet inte om gram-vikten alltid är den samma? F.Å (Kvinna, 21år)
Redaktionen
Det P-piller som du beskriver Nordette finns även här i Sverige men heter Neovletta. Det har samma styrka och innehåll.
9 år 6 månader sedan
Jag är en kvinna på 45 år som misstänker att jag är gravid. Alla symtom finns där. Till saken hör att jag för 9 år sen steriliserade mig. Då i ett mycket destruktivt förhållannde. Vore otänkbart med ytterligare ett barn. Jag valde sterilisering pga att jag så lätt blir gravid. Har tom blivit gravid när jag ätit p-piller och en gång när jag hade spiral (koppar) Den med spiral slutade i missfall, men var fastslagen av läkare. Nu till min fråga. När jag läser om sterilesering så står det var man än läser att det finns dom som blir gravida trots att dom sterlieserat sig. Hur många procent rör det sig om som trots sterilisering blir gravida?? Vill vänta att kontollera mig själv tills dess att jag fått ditt svar. Marie (Kvinna, 45år)
Redaktionen
Jag kan förstå din oro när du haft lätt bli gravid tidigare. Det är inte vanligt att bli gravid trots sterilisering men inget är 100 % igt. Jag föreslår att du gör en graviditetstest och är det negativt och du fortfarande känner som du gör söker en gynekolog. Ibland kan hormonförändringar i kroppen som t.ex. ömma bröst vara tidiga tecken på att du är på väg in i klimakteriet.
9 år 6 månader sedan
Jag är 16 år och har använt p-piller som preventivmedel nu i 3 veckor. Jag har inte missat en enda dag, men idag glömde jag och det hann gå 15 timmar. Jag vet att det är okej inom 12 timmar. Har jag missat min "p.piller cirkel" nu? Hur blir det nu i såna fall? Hur länge har jag skydd och hur länge är "pausen" och ska jag fortsätta ta tabletterna varje dag? Skulle vara jätte tacksam över svar! Tack på förhand! MNH (Kvinna, 17år)
Redaktionen
Om det har gått mer än 36 timmar mellan två tabletter så behöver du skydda dig extra med kondom i 1 vecka. Den tablett du har glömt ska man ta så fort man kommer ihåg även om det blir en på morgonen och en tablett på kvällen. Fortsätt sedan och ta tabletterna varje dag.
Du skriver att du tagit dina tabletter 3 veckor, är det socker tabletterna under vecka 4 du glömt så behöver du inte tänka på att skydda dig extra.
9 år 6 månader sedan
Hej! Jag hade ätit Neovletta i 2 år då det helt plötsligt hände något med mig. När jag hade sex brände det något fruktansvärt i slidan, det var så illa så jag kunde ligga och gråta hela nätterna för smärtan gick inte över, jag testade allt möjligt - massa tabletter, bedövande salva, is osv. Jag var till min gynekolog ett flertal gånger, hon sa bara att jag ”inte var tillräckligt våt”, trots att jag helt bestämt sa att jag visst var det. Efter 3 besök gick jag till en annan, som sa att jag hade Vestibulit, som troligtvis orsakats av p-piller, stress och oro. Jag slutade med mina p-piller, den brännande/svidande känslan är nu borta, men istället gör det fruktansvärt ont inne i mig nu under samlag. Stora skillnaden är iaf att detta går över ett tag efter samlaget, medans det förr varade flera timmar, ibland en hel dag. Läkarna tar mig inte seriöst, troligtvis för att jag är ung.. Min fråga är, vad kan det vara? Kan jag börja med p-piller igen, men kanske någon annan sort? Vilken? Jag vill inte vara med om samma sak igen.. Julia (Kvinna, 20år)
Redaktionen
Vad besvärligt du har haft det. Jag tycker du kan börja med p-piller igen. Du hade ätit Neovletta i 2 år när du plötsligt fick ont så jag tror inte det hänger ihop med dina p-piller.
Det är svårt att säga vad som orsakade smärtan och vad som gör att det fortfarande inte är helt bra. När det har gjort ont några gånger vid samlag kan rädslan över att det ska göra ont göra att besvären kvarstår. Jag har några råd till dig;
Smörj ditt underliv med olja när du duschar, stoppa in ett finger i slidan och knip om ditt finger och känn att du även kan slappna av. När det gör ont reagerar slidan med att knipa så det är bra att träna knip och avslappnings övningar. Det är viktigt med långa förspel och prova gärna olika samlag ställningar. Om du känner dig uppblåst i magen av gaser eller är förstoppad så kan det ge en djup smärta inuti dig vid samlag.
9 år 6 månader sedan
Hej! Jag undrar om det finns något p-piller utan gulkroppshormon, som inte har funktionen att ett redan befruktat ägg inte kan fastna och utvecklas? Ida (Kvinna 25år)
Redaktionen
Alla hormonella preventivmedel innehåller ett gulkroppshormon. P-piller innehåller både östrogen och ett gulkroppshormon. Minipiller innehåller endast gulkroppshormon. De flesta hormonella preventivmedlen hämmar ägglossningen vilket minimerar riskerna för att ett ägg ska bli befruktat. Lågdoserade minipiller hämmar ägglossningen hos knappt hälften av kvinnorna. Det finns både mellandoserade och högdoserade gulkroppshormon preparat vilket ger en bättre hämning av ägglossningen.
9 år 6 månader sedan
Jag satte in en koppar-spiral för ca 2 år sedan. Första halvåret kände jag den nästan inte alls men efter det har jag ibland haft ont under och efter sex och kan ibland även känna krampaktiga smärtor i buken när som helst (och inte i samband med mens eller ägglossning). Vad kan detta bero på? Kan det vara farligt? Kan spiralen påverka livmodern negativt om den sitter fel? Em (24år)
Redaktionen
Du behöver inte vara orolig att spiralen kan skada din livmoder. Smärtor, oftast i samband med mellanblödningar kan vara tecken på att den inte sitter som den ska. Den kan vara på väg att stötas ut. Jag tycker du ska söka gynekolog för en undersökning, ett ultraljud visar spiralens läge i livmodern. En gynekolog kan även utesluta infektion, cystor eller annat som kan ge smärtor.
9 år 6 månader sedan
 
 

Veckans fråga

Två veckor kvar till jul, känner du av julstressen?

Nyhetsbrev

E-postadress