Ange ditt sökord

Annons:

Känner mig helt utmattad, vad ska jag göra?

Hej! har fått en utmattnings depression började med att jag inte kunde sova i början av januari 2012 alltså helt sömnlös hela natten,kunde endast sova framåt förmiddagen.Har tagit remeron i 7år för en tidigare utmattning nu fick jag lägga till imovane 3.75,frågan är nu att jag tagit 3.75 nu i 14 månader försökt sluta flera gånger men ligger sömnlös hela natten är det depressionen eller ett beroende . Just nu har jag försökt vara utan imovane i 2 dagar känner mig helt utmattad sover på dagen istället för att orka vad ska jag göra? Allmän läkaren på vård centralen säger att jag kan inte bli beroende på så liten dos när jag blir bättre kommer det gå av sig själv att trappa ut den vad tycker du? känner mig orolig. Maja, 35 år

Att ta tablett Imovane á 7.5 mg vid behov betyder inte att Du blir beroende. Det är ändå en viss risk att man har svårt att sluta med Imovane om man börjar ta varje kväll och kanske t.o.m. måste höj dosen till 1 tablett till natten. Det finns andra läkemedel som inte är beroendeframkallande t.ex. Propavan. Prata med Din husläkare och be att få prova att ta ½ tablett Propavan á 25 mg 1 1/2 timme före sänggående.

Annons:

Den här frågan handlar om:


Publicerad: 7 maj, 2013

Liknande frågor

Depression & Ångest

Jag känner mig nere under hösten

Jag är en person som alltid känner mig nere under hösten, och upplever att jag blir tröttare och mer nedstämd än vanligt. I höst tänkte jag därför se om jag kan ta vitaminer eller tillskott som är receptfria och naturliga för att få lite mer energi? Jag är 64 år och frisk i allmänhet så tar inga andra läkemedel!

Deprimerad och vill ha hjälp

En längre period har jag känt mig väldigt nere och varit ledsen varje dag. Mina tårar kommer hela tiden och jag sover knappt och äter ungefär en måltid per dag. Känner att jag är inne i en depression. Går knappt utanför dörren. Känner att jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska söka för hjälp. Var ska jag börja? Vänliga hälsningar, Sara, 25 år

Depression & Ångest

Tillväxthormon

Hej, Jag är 17 år, snart 18, och tycker det är jobbigt psykiskt och är inte nöjd med min längd på 171 cm som kille Jag undrar om det är möjligt och om läkare skriver ut tillväxthormon till en person som mig? Tack på förhand. Linus, 17 år

Annons:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fråga doktorn

Här kan du ställa din fråga till någon av våra duktiga experter. Svarsperioden varierar mellan 2-4 veckor. Vi kan inte besvara alla frågor, men vi gör vårt bästa för att just du ska få svar. Om du inte hör något från oss inom perioden 2-4 veckor kan du istället söka svar i vår sökruta - frågan kan ha besvarats tidigare.

Välkommen till Doktorn!

Annons: