Hej! Jag har haft problem med svamp i underlivet under en längre period och har fått piller mot det. Klådan och svedan har försvunnit helt men på dom hårtäckta delarna får jag en stickande och irriterande känsla. Denna stickande känsla har jag haft mer eller mindre i ett halvår. Jag har ridit ganska mycket och min läkare menar på att det kan vara skav men nu har jag haft uppehåll i nästan två veckor och det har inte blivit någon större skillnad. Jag kan inte se någon direkt irritation eller utslag i underlivet. När jag haft sex så blossar det upp dagen efter och sticker mer än tidigare. Tacksam för svar! Alexandra (kvinna, 25år)
Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Bild för Hud- sex- samliv - Anders Hallén
Svampen du har i underlivet kryper inte annat än i undantagsfall ut på fri hudyta. I synnerhet om inget syns tror jag inte att den svampen har med saken att göra. Utan en närmare undersökning kan jag inte ge dig mer besked än så.
5 år 8 månader sedan
Hej, jag röker 1-2 cigaretter om dagen, aldrig mer. Började när var 27och har gjort det i 10 år. Undrar hur farligt det är när man röker så lite framförallt gällande att få cancer. Tack på förhand. Orolig rökare (Man 37år)
Redaktionen
Detta är en fråga som ingen kan svara på. Ingen har kunnat påvisa någon säker nivå vad gäller rökning. Då du röker maximalt 1-2 cigaretter/dag är ditt nikotinberoende sannolikt betydligt lägre än hos flertalet rökare varför dina chanser att lyckas med ett rökstopp borde vara goda om du bestämmer dig för det.
5 år 9 månader sedan
Hej har nu slutat röka för 2 veckor sedan och det går bra. Min fråga är att jag slutade för några år sedan och höll då upp i 1.5 år, fick då jätte problem med smärtor i fötterna. Smärtan upplevde jag som cirkulatorisk men när jag var hos en läkare förstod han inte problemet. Tror själv att det kunde bero på återbildandet av kapillärerna. När det var som värst kunde jag endast gå några steg. Problemen försvann när jag började att röka igen. Är nu orolig att det skall komma tillbaka vid detta rökstopp. Majsan (kvinna 42år)
Redaktionen
De besvär som du beskriver kom efter rökstopp har jag aldrig stött på i samband med detta och jag kan inte heller se någon rimlig förklaring. Grattis till att du åter lyckats med din ambition att sluta röka och förhoppningsvis kommer du denna gång fortsatt vara fri från både tobak och de besvär som du tidigare hade i dina fötter. Om sistnämnda återkommer föreslår jag att du kontaktar din vårdcentral.
5 år 9 månader sedan
Jag är en kvinna på 52 år som har rökt upp till 20 cigaretter/dag i 25 år. Nu har jag inte rökt sedan drygt tre veckor, men använder det starkaste plåstret samt vanliga sockerfria tuggummin. Den första veckan gick bra, röksuget jag fick gick snabbt över MEN de senaste två veckorna har jag en fruktansvärd abstinens och de här tre veckorna har jag väldigt konstiga drömmar, sover dåligt= oroligt och vaknar flera gånger per natt. Idag har jag tom sovit ett par timmar pga trötthet, har inte orkat ta mig för något. Jag är nästan inne på att börja röka igen. Jag tycker mig må sämre psykist. Men det kanju även bero på att alldeles innan mitt rökstopp blev jag arbetslös samt att en bror till mig avled. Jag fick Champix utskriven men när jag tagit tablett 1 såg jag knappt vägskyltarna när jag körde bil. Tablett 2 vill jag bara krypa under en sten- var gråtfärdig- ville bara dö- samt tappade totalt aptiten så några fler tabletter blev det inte. Jag fick Zyban av en väninna men kan jag börja använda dem nu ? Majjan (kvinna 53år)
Redaktionen
Zyban är för många ett bra stöd för att uppnå rökstopp men bör liksom andra receptbelagda läkemedel skrivas ut av läkare till dig och vara en del av en rökstoppsbehandling. Vad gäller de besvär du beskriver rekommenderar jag en snar kontakt med din husläkare för vidare diskussion/åtgärd.
5 år 9 månader sedan
Gör det något att jag tar några bloss trots att jag har nikotinplåster o nikotintugummi? C.P (kvinna 55år)
Redaktionen
Om du menar om det är farligt att röka i samband men användning av nikotinersättningsmedel så är det vare sig mer eller mindre farligt än att göra det utan samtidig användning av dessa läkemedel. Jag förmodar att din avsikt med att använda nikotinersättningsmedel är att de ska göra det mindre svårt för dig att sluta och då bör du absolut göra allt du kan för att inte röka.
5 år 9 månader sedan
Har ätit p-piller, Neonetta i snart 6 månader, har gått jättebra. Yog ett uppehåll över sommaren då jag inte hade ett förhållande. När jag påbörjade dessa i höst igen så avslutades inte mensen riktigt. De är ingen full mens, utan snarare flytningar med lite blod i. Bör jag sluta med p-pillrena och påbörja nästa period igen? Andrea (kvinna 25år)
Redaktionen
Ibland kan man få blödningar i början som går över av sig själv, så fortsätt och försök att ta dina tabletter regelbundet. Har du ny partner och haft samlag utan kondom tycker jag du ska gå och testa dig. Blödningar kan också vara ett symtom på klamydia.
5 år 9 månader sedan
Fick trionetta av gynekologen som sa att jag kunde fortsätta ta karta efter karta för att endast få mens 3-4 ggr om året, alltså göra uppehåll endast 3-4 ggr. När jag läste i packsedeln för tabletterna står det att om jag vill skjuta på mensen ska jag fortsätta med de 10 sista tabletterna på nästa karta. Vad är det som stämmer? Kan jag äta hela kartor efter varandra och endast göra 3-4 uppehåll per år för mens? PTO (Kvinna, 40år)
Redaktionen
Om du vill ta dina p-piller som din gynekolog föreslår så tycker jag att du ska byta sort till Neovletta. Det är samma hormoner i båda men i Neovletta är det samma mängd i varje tablett. Trionetta har tre olika nivåer på hormonstyrka vilket ger den rekommendation du läste.
5 år 9 månader sedan
Alla p-piller har en mängd olika biverkningar, däribland depression och håravfall. Finns det någon typ av p-piller där dessa biverkningar är mindre förekommande. Har testat Cerazette som gjorde mig väldigt deprimerad och tunnhårig:-( Skall nu testa något annat, men vad? Kvinna 36 år
Redaktionen
Vilken sort som man trivs med kan vara väldigt olika från person till person. Det finns många olika preventivmedels alternativ och det är övervägande få som får biverkningar av p-piller men det förekommer. Om man som du känner sig deprimerad av Ceracette så ska du självklart byta. Ett förslag är att ta ett svagare minpiller tex Exlutena. Spiral, med koppar eller hormoner kan vara ett annat alternativ. I kopparspiralen finns det inga hormoner och kan vara ett bra alternativ om du fortsätter att tappa hår. Hormonspiralen Mirena har den lägsta hormondosen av alla hormonella preventivmedel.
5 år 9 månader sedan
Jag är en kvinna på 45 år som har mkt kraftiga mensblödningar,har både tampong o binda men de första 3-4 dagarna måste jag nästan byta en gng i timman,dygnet runt. Jag har drabbats av småproppar några ggr ,äter metopolol Actavis 100mg..vågar jag ta Cyklo-F? Trollet (kvinna 45år)
Redaktionen
En rekommendation till dig är att sätta in en hormonspiral, Mirena för att lindra dina blödningar då behöver du inte ta några extra mediciner. Hormonspiralen lämpar sig extra bra för de kvinnor med riklig menstruation. Menstruationen minskar successivt och blir sparsamma eller försvinner helt.
5 år 9 månader sedan
Hej ! Jag vill ha ett p-piller som gör att mensen försvinner efter som jag har rätt kraftig mens har testat mini piller men mensen försvann ej å den ger mej kramper i under livet sen bytte jag till cerazette då försvann mensen men gick upp i vikt å fick problem med sura uppstötningar.. Fins de nå annan piller som ej har den efekten som viktökning? MH (kvinna 23år)
Redaktionen
Hormonspiral Mirena ger ett 5 årigt skydd och gör att din mens minskar och i vissa fall försvinner helt. Det är en liten mängd hormon som går ut i blodet så risken för biverkningar är lägre. Om du inte vill ha spiral så finns det olika p-piller att prova. Yasmin ett p-piller har en vätskedrivande effekt ifall du känner dig svullen innan mens. Hormoner har den positiva effekten att det påverkar menstruationen med minskad mängd och smärta men den försvinner inte helt.
5 år 9 månader sedan
 

Veckans fråga

Hur ofta utövar du någon form av yoga?