Fråga Doktorn

Ställ fråga!

Vad är det för skillnad på Tramadol och Lyrica? Har en son som råkat ut för skada och har ätit Tramadol i fyra år tror jag. Han provade Lyrika och tyckte det gjorde honom piggare och positivare. Skillnaden? // Patrik, 35 år

Läkemedelsupplysningen
Bild för Läkemedelsupplysningen

Jag förutsätter utifrån uppgifterna i frågan att din son har fått både Tramadol och Lyrica för behandling av smärta. Det finns många olika smärtstillande läkemedel och dessa kan vara mer eller mindre effektiva beroende på vad som orsakar smärtan. Tramadol och Lyrica verkar på olika sätt i kroppen och man kan därför uppleva deras effekter och bieffekter olika.

Lyrica innehåller det aktiva ämnet pregabalin som är verksamt i nervsystemet. Det används bland annat för behandling av nervsmärta, men också mot epilepsi och en sorts ångestsjukdom som kallas för generaliserat ångestsyndrom. Tramadol är ett morfinliknande smärtstillande ämne som hämmar smärtimpulser. Det används för behandling av måttlig till svår smärta.

1 månad 1 vecka sedan

Hej hej. Jag har en fråga ang Wilsons sjukdom. Hur står risk är det att mitt barn skulle drabbas utav det? Min kusin och min mor har tydligen det. Jag har undersökts för det men det var inget som antydde på det. Min mamma har schizofreni antas det, kan det har kommit ifrån Wilsons? Jag är jätterädd om mitt barn, hur stor risk är det? /Laura, 26 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Wilsons sjukdom innebär att man har en rubbning i omsättningen av koppar i kroppen. Vi får i oss koppar med födan och den omsätts i kroppen för att sedan utsöndras. Då ett ämne som skall binda koppar och stå för utsöndringen hos den drabbade, inte finns i tillräcklig mängd, ökar kopparhalten i kroppen och det kommer så småningom till ett "förgiftningstillstånd", med påverkan på bl.a. levern och hjärnan.
Det är en ärftlig sjukdom av vad vi kallar autosomalt recessivt. Man kan få hjälp med att kontrollera om man är frisk eller om man är friskbärare av genen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, där man gör en gendiagnostik. Om det skulle visa sig att barnet har sjukdomen är det viktigt att man får behandling för att inte utveckla skador i ovan nämnda organ.

2 månader 2 veckor sedan

Kan vilken läkare som helst begära att ditt körkort dras in, exempelvis på grund av krampanfall, oavsett om du aldrig behandlats för detta av läkaren? Borde det inte krävas att läkaren åtminstone har medhåll från din ordinarie VC-läkare eller neurolog? Axel, 30

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Har man som läkare, i princip vilken som helst, sett att en person har ett krampanfall av epilepsityp har man skyldighet att rapportera detta enligt lagar och förordningar! Givetvis är det viktigt att man säger till patienten att man kommunicerar med behandlande läkare, som då i praktiken kontakter patienten och gör nödvändiga kontroller. Efter ett epileptiskt anfall har man körförbud i två år!

9 månader 6 dagar sedan

Hej! Har i två månaders tid känt att halva huvudet somnar ibland. Det rör sig om några sekunder ett par gånger i veckan. Jag kan inte finna något mönster i när det händer. Upplever det på samma sätt som när en fot sover fast inte lika starkt. För övrigt är jag fullt frisk. Känner mig inte speciellt stressad och har svårt att tänka mig att det skulle vara psykiskt. Vad kan det bero på? Bör jag söka läkare? /Lisa, 24

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Svårt att säga vad det kan bero på, så jag tycker att du söker läkare för detta där du får berätta om dina symtom, samt att man gör en basal undersökning i första hand. Sedan kanske man avtalar med dig någon form av vidare utredning, beroende vad som framkommer vid samtalat och vid den första undersökningen.

10 månader 1 vecka sedan

Hej! Jag är en tjej på 19 år som upplever att jag är fumlig i händerna, tappar saker titt som tätt. Hela min vänstra arm brukar somna på nätterna utan anledning, det sticker i nacken och på runt ryggraden samt bränns och sticks på vänster hand lite då och då. Har även haft en dunkande smärta i höger öga några gånger. Min fråga är alltså, kan det vara MS? Känner mig också lite seg i huvudet, tappar bort ord och blir frånvarande. Är lite orolig så tacksam för svar :) Mvh Lisa, 19 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Om du har funderingar kring dina besvär och undrar kring MS är det absolut nödvändigt att du omgående söker läkare. Det är bättre att få visshet oavsett vad det gäller än att man går omkring och undrar vad det kan vara.

10 månader 2 veckor sedan

Jag har för ca 10 år sen fått diagnosen polyneuropati. Den har långsamt förvärrats och nu undrar jag: kan mina problem med ögonmusklerna bero på detta? Ögonen är ordentligt undersökta hos ögonläkare och det fanns inget fel på dem. Undrar också om det kommit någon ny och förhoppningsvis bättre medicin? Äter Lyrica. Man ser nästan aldrig något om denna sjukdom som tycks vara en folksjukdom.

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Det är alltid beroende på vilken typ av neuropati det handlar om. Det är ju utmärkt att din syn är prima. Det jag funderar över i ditt fall om du har symtom på andra ställen i kroppen, samt om du talat med någon neurog? Om inte, vore det på sin plats att du kom till en sådan kollega.

1 år 4 månader sedan

Min mamma (72 år) har fått diagnosen Alzheimers och hon har nog haft det ett bra tag. Nu vägrar hon att tro det och avbokar möten med doktorn och vägrar ta mediciner (som hon prövat och inte mått bra av). Hon är glömsk och virrig, darrig, sover dåligt. Vad gör man? Vi bor långt ifrån varandra. /Dottern, 49

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Det här är bland det svåraste man har att ta ställning till! Har man en fungerande hemsjukvård kan det ju fungera riktigt bra för en tid. Men vi vet ju att det bara försämras över tid, där det i sig går olika fort för olika människor. När är det dags att bestämma att ens anhörig inte klarar av att bo i eget boende? Sådana här situationer ger ju som anhörig dåligt samvete vad än man gör. Men en god dialog med hemsjukvården och där det finns en demenssjuksköterska är vad jag föreslår.

1 år 4 månader sedan

Jag lider av migrän. Jag hade mycket mer när jag var yngre 11-14 men det har växt bort mycket på mig, tills nu.Jag har börjat få tillbaka anfallen mer och mer ofta. Ja försöker att se samband,men det enda jag kan få det till är att fysisk träning framkallar mina anfall. Ja har alltid fått höra att träning ska vara bra för migrän, inte försämra det. Vad kan det bero på? Eller är det att jag snarare alltid är hungrig efter träningen? Nu vågar jag knappt träna för jag är rädd att få anfall.Hjälp! / Cecilia 26 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

När det nu föreligger ansträngningsutlösta besvär som du skriver tycker jag att du skall genomgå en undersökning för att vi skall kunna utesluta att det har smugit sig in något annat i bilden. Hur är det med blodtrycket? Har du normala blodvärden? Ämnesomsättningen? Hur är det med ditt blodsocker? Blir sockervärdet för lågt när du antränger dig? Se allt till att du inte har varit på fastande mage länge innan du fysikt anstränger dig. Än en gång: Sök läkare och berätta om dina problem.

2 år 1 månad sedan

Vad kan man få för biverkningar av levodopa?
// Zenta 69 år

Läkemedelsupplysningen
Bild för Läkemedelsupplysningen

Alla läkemedel kan ge biverkningar men risken för att få biverkningar varierar mellan olika individer och läkemedel. De vanligaste biverkningarna är i regel lindriga medan svårare biverkningar är sällsynta.
När man använder levodopa är de vanligaste biverkningarna illamående, diarré och aptitlöshet. Man kan också få yrsel då man reser sig upp, ofrivilliga rörelser, sömnsvårigheter och störd hjärtrytm. Psykiska besvär som depression, förvirring och hallucinationer förekommer också.
Levodopa lindrar symtomen vid Parkinsons sjukdom, men det kan vara svårt att balansera den positiva effekten mot biverkningarna.

Känner man av biverkningar är det viktigt att diskutera det med läkaren.

2 år 7 månader sedan

Hejsan! jag är en tjej på 15 år som har haft väldigt mycket huvudvärk under ca 1 års tid. Det är inte synen för den har jag kollat. Jag har oftast ont på höger sidan utav huvudet och ibland kan det dunka till riktigt ordentligt så det gör så ont satt jag inte kan röra mig. Under den senaste tiden så har ja fått suddig syn ibland och sen om jag ligger ner eller sitter så kan jag få vissa "rykningar" i armarna eller benen, ibland också i huvudet. Jag är orolig över att det ska vara någon sorts tumör eller liknande? Pernilla

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Här bör man gå till läkare för att tala genom situationen och lämna en anamnes, dvs hur har man det i arvet? Migrän exempelvis? Tidigare sjukdomar? Hur har man det socialt? Äter man några mediciner? Hormoner som P-piller? Göra en basal undersökning innan man eventuellt går vidare med röntgen eller magnetkameraundersökning av huvudet.

3 år 6 månader sedan