Fråga Doktorn

Ställ fråga!

Jag har enligt min sjukgymnast hallux valgus symtom och undrar om man kan göra något åt det i min ålder (18)? Det syns ingen knöl eller så men min sjukgymnast sa att det syns att jag kommer få det eftersom min stortå är vriden mot de andra tårna. Vi har det i släkten, både min mamma och mormor har det. Finns det något man kan göra nu eller är det bara att vänta tills det börjar göra ont och knölen verkligen växer? Jenny, 18 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Hallux valgus är den vanligaste felställningen av foten. Nio av tio personer med hallux valgus är kvinnor. Man vet inte säkert varför hallux valgus utvecklas. Trånga och smala skor tros vara den vanligaste orsaken till hallux valgus. Eftersom inte alla får besvär kan anlaget vara ärftligt till viss del. Hallux valgus kan uppträda tillsammans med andra framfotsbesvär, som bred framfot, böjda småtår och främre plattfot. Trånga skor och skor med höga klackar kan förvärra den snedställda stortån eftersom tårna kläms ihop. Skor för kvinnor är också mindre anpassade till fotens form än vad mäns skor är. Ofta har man inga problem när man går barfota. Sköna skor som ger utrymme för tårna, liksom att ha vältränad fotmuskulatur är det som kan rekommenderas i Din ålder. Det finns olika typer av bandage, nattskenor och pelotter som hjälper till att hålla stortån i rätt position men det kan inte förhindra att man utvecklar en hallux valgus, men kan lindra besvären.

4 månader 2 dagar sedan

Hejsan! Är 43 år och har haft värk mer eller mindre i tio år utan att fått hjälp! Värken sitter i höften, knät och så går den ända ner i foten. Fotleden svullnar och foten har även börjat svullna på utsidan, nästan ända fram till lilltån. Värken sitter i dygnet runt och blir värre när jag står och går mycket. Vad tror du att det kan vara? Var ska jag vända mig för att få hjälp? Har varit till husläkare, specialläkare med mera. Hoppas på svar! Susanne, 43 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Har man en värkproblematik utan att man har några andra symtom är det ofta svårt att säga vad det rör sig om. Man måste ha en sjukhistoria, anames, där man måste ha reda på hur det varit med ens föräldrar, respsktive mor- och farförändrar? När började symtomen? Vid vilka tillfällen är det värst.? På morgonen? I vila? Efter ansträngning? När sväller det upp? Av det du skrivit om framgår klart en del av detta. Vilka underökningar är gjorda? Har man sett på röntgen? Tar man tagit några blodprover, där man tittat på inflammationsstatus, som sänkan Crp eller andra reumatiska faktorer? Har du prövat något antiinflmmatoriskt som Iprén eller Diklofenak osv? Du skall alltså gå tillbaka till läkare du träffat och tala genom situationen och kanske sedan träffa läkare med reumatologisk inriktning!

7 månader 2 veckor sedan

Jag var hos doktorn i förra veckan pga trötthet och en fruktansvärd huvudvärk. Jag har kronisk värk från ländryggen upp till huvudet och ut i båda armarna efter tre bilolyckor. Den huvudvärk jag har nu är av annan art. Det togs många prover. Jag hade högt blodtryck 180/100 samt lågt blodvärde 101. Mitt EKG var helt normalt. Mitt blodtryck har aldrig i vuxen ålder varit högre än 130/80; mitt blodvärde aldrig under 126. Jag gjorde en GBP-operation för snart 4 år sedan, helt utan komplikationer. Kvinna, 56

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Är blodtrycket 180/100 mot tidigare 130/80 kan det vara orsak till huvudvärken. Det är nu viktigt att få ned blodtrycket, samt att även få se varför blodvärdet ligger så lågt som 101, då det åtminstone bör ligga på 115-120. Jag utgår ifrån att man nu kommer att följa båda värdena och se vad som behöver utredas och behandlas. Prognosen borde vara mycket god beträffande huvudvärken, när blodtrycket går ned och blodvärdet går upp.

 

8 månader 2 veckor sedan

Jag har problem med mina fötter och fått diagnosen polyneuropati. Men inte fått klarhet om vad den bakomliggande orsaken är. Enbart B12 har kollats och den nivån ligger rätt. Var kan jag vända mig för att få en heltäckande undersökning? Sven, 72 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Polyneuropati betyder att många nerver har fått annorlunda egenskaper, som exempelvis nedsatt känsel eller att man fått smärtor och obehag av varierad grad som i ditt fall i fötterna. När det gäller benen måste man undersöka om det kan vara besvär som kommer från ryggen. Man undersöker då med vanlig röntgen eller magnetkamera exempelvis, förutom att man har möjlighet att kontrollera nervernas funktion med en neurografi där man ser nervfunktionen. Vidare har man förstås under-sökt att det inte föreligger någon blodcirkulationsstörning, någon diabetes eller möjligt annan sjuk-dom. Skall man gå vidare med undersökningar är det beroende på svaren man fått vid undersök-ningarna. Rådfråga ortoped eller neurolog?

12 månader 3 dagar sedan

Hej! Jag springer ca 8 mil i veckan. På kvällen efter avslutat pass kan jag få väldigt ont i benen, men så fort jag börjar springa igen dagen därpå så släpper det. Jag undrar vad jag bör göra för att undvika att få ont efter avslutat pass? Kan tillägga att jag stretchar ca 5-10 min efter passen. Man, 20 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Du har säkert bra joggingskor, vilket är viktigt! Man kan alltid försök få möjlighet att tala med nå-got sportmedicinskt intresserad läkare eller expert på området. 

12 månader 3 dagar sedan

Hej, Har fått reda på att mitt kaliumvärde är lite för högt: 4,7. Provresultatet har kontrollerats om. Kan en så måttlig förhöjning vara orsak till de rytmstörningar i hjärtat som jag känt sista året? Arbets-EKG + ultraljud av hjärtat var godtagbara. Mvh, kvinna, 61

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Kaliumvärde 4,7 ligger som jag ser det vid övre normalgränsen och jag skulle inte kalla det ett för högt värde. Det är viktigt att EKG är normalt både i vila och ansträngning. Men har man ett kalium-gränsvärde mot det övre området är det noga att armen vid själva provtagningen inte kläms åt mer än minimalt, då en för stark s.k stas kan påverka resultatet, så att det visar ett högre värde än vad man egentligen har!

1 år 8 månader sedan

Jag har under några få år haft problem med vad jag endast kan kalla en darrning på hjärtat, antagligen extraslag, men det känns faktiskt som en kraftig darrning. Då det dyker upp tappar jag andan lite grann och det darrar till ganska häftigt i bröstet. Problemet är nu att detta som jag förr hade någon gång i halvåret har börjat dyka upp varje vecka, flera gånger. En dag hade jag det en hel dag. Jag har dessutom gått upp ganska mycket i vikt och är nu överviktig och rädd att mitt hjärta ska ha blivit sämre pga det. Jag är icke rökare, har inte tidigare haft hjärtproblem och sådana är f.ö sällsynta i släkten. Min far fick en hjärtinfarkt efter fyllda 50, och min morfar har pacemaker. Jag har kollat mitt blodtryck och det var normalt. Jag har emellertid ofta kraftig huvudvärk och ibland migränanfall, men jag tar inga mediciner. Vad tycker du jag ska göra? Uppsöka en läkare? /kvinna 28

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Doktor Anders Halvarsson svarar:
Jag tycker absolut att du skall söka läkare för att dels se på ett EKG, dels att man får se på vissa basala blodprover inkl ämnesomsättning. Utifrån resultaten får man se hur man skall gå vidare med ev utredning eller pröva någon medicinering. Oftast är de obehag du har av typen extraslag och brukar vara helt ofarliga, även om de kan kännas obehagliga.

 

1 år 8 månader sedan

Hej! Jag undrar om antidepressiva medicinen Mianserin 10mg till natten bryter ner brosket i mina leder.

Läkemedelsupplysningen
Bild för Läkemedelsupplysningen

Det finns ingen sådan biverkan angiven i produktinformationen för Mianserin. Däremot kan Mianserin i sällsynta fall ge ledvärk och ledbesvär. Ta kontakt med din läkare ifall du har besvär med lederna.

1 år 10 månader sedan

Har värk på utsidan av fotvalvet, d.v.s. kanten av fottrampet. Det smärtar lite när jag går. Man har konstaterat för hög urinsyra. Har ätit diklofinak 2st/dag och 1st Allopurinol /dag under 1 vecka men vill ha snabbare tillfrisknande. Måttlig med alkohol, ngt överviktig 72 år, man. Vill ut och röra på mig. Tacksam för svar. Man, 72 år

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Har det med ett giktanfall att göra kan det ta några dagar innan det vänder. Hög men kortvarig Diklofenakdos brukar få besvären att minska avsevärt. Allopurinol används sedan om man har högt urinsyravärde för att minska risken för förnyade anfall. Bra om man sedan kan gå ned lite i vikt och fortsätta att vara återhållsam med alkohol.

2 år 10 månader sedan

Hejsan! jag är en tjej på 15 år som har haft väldigt mycket huvudvärk under ca 1 års tid. Det är inte synen för den har jag kollat. Jag har oftast ont på höger sidan utav huvudet och ibland kan det dunka till riktigt ordentligt så det gör så ont satt jag inte kan röra mig. Under den senaste tiden så har ja fått suddig syn ibland och sen om jag ligger ner eller sitter så kan jag få vissa "rykningar" i armarna eller benen, ibland också i huvudet. Jag är orolig över att det ska vara någon sorts tumör eller liknande? Pernilla

Allmänläkare - Anders Halvarsson
Bild för Allmänläkare - Anders Halvarsson

Här bör man gå till läkare för att tala genom situationen och lämna en anamnes, dvs hur har man det i arvet? Migrän exempelvis? Tidigare sjukdomar? Hur har man det socialt? Äter man några mediciner? Hormoner som P-piller? Göra en basal undersökning innan man eventuellt går vidare med röntgen eller magnetkameraundersökning av huvudet.

3 år 2 månader sedan